Satsningen til Fritt Ord «Norsk journalistikk» lyser ut 25 millioner kroner til og med ut 2020. Men hva er det som gjør at søknaden får gjennomslag hos Fritt Ord? Og hva er de vanligste feilene folk gjør når de skriver søknad?
Vi har spurt seniorrådgiver Hanne Vorland, rådgiver Tonje Olsrud og direktør Knut Olav Åmås, som jobber mest med veiledning av søkere innen journalistikk, om deres beste tips.
Dette ser de etter:
1. Skriv så konkret og detaljert som mulig om prosjektets innhold og plan for gjennomføring. Prøv å beskrive hva prosjektet skal handle om og hvorfor dette er viktig. Hvilke nye perspektiver vil prosjektet bringe frem?
2. Vær tydelig på hvilken form prosjektet vil få. For skriftlig journalistikk: Blir det en enkeltartikkel eller en artikkelserie? Estimer antall artikler, og legg ved en publiseringsplan eller en artikkeloversikt.
3. Vær original – ta opp underbelyste temaer, ha en ny tilnærming til viktige saker, tenk kreativt, tør å ta en sjanse.
4. Tenk på samfunnsrelevans og interesse i offentligheten. Støtteordningen er tematisk helt åpen, og god, original og kritisk journalistikk prioriteres.
5. Husk at den som leser søknaden ikke kjenner prosjektet – tenk formidling også i søknaden
6. Oppgi hvem som skal gjennomføre prosjektet/skrive artiklene. Legg ved en oversikt over de viktigste prosjektmedarbeidere med fem linjer CV for hver.
7. Alle frie, uavhengige og redaktørstyrte medier kan søke støtte, men almene kulturtidskrifter og dags- og ukepresse prioriteres. Rene medlemsblader får sjelden støtte.
8. Frilansere oppfordres til å søke, men må legge ved publiseringsavtale. Publiseringsavtalen må inneholde informasjon om hvilket honorar du vil få. Gratisarbeid støtter vi sjelden. Støtten fra Fritt Ord er tenkt å bedre de økonomiske forholdene for søkeren og gjøre prosjektet bedre. En bevilgning er ment som et tillegg til honorar, og at det at du mottar midler fra Fritt Ord ikke kan brukes til å nedjustere nivået på honoraret du mottar.
9. Tenk budsjett og finansiering. Hvordan skal prosjektet komme i havn økonomisk? I budsjettet må man være tydelige på hvor mye redaksjonen selv bidrar med til prosjektet. Synliggjør egeninnsats i form av økonomi eller tid og ressurser.
10. Fritt Ord støtter alle journalistiske plattformer, både tekst, lyd og TV. Når det gjelder de sistnevnte er det viktig med innholdsbeskrivelse og episodeoversikt. Vi støtter sjelden rene nyhetspodkaster hvor temaene ikke er klare. I tillegg er det viktig med en plan for hvordan podkasten skal nå ut.
De ti vanligste svakhetene ved søknader:
1. Skriver for lite og for kort om prosjektets innhold og hvordan det skal gjennomføres.
2. Publiseringsavtale er ikke vedlagt – gjelder særlig frilansjournalister
3. At Fritt Ord søkes om å dekke alle prosjektkostnader. Egeninnsats må synliggjøres, og man bør også undersøke andre potensielle finansieringskilder.
4. Man søker om midler for å få dekket det som oppfattes som mediets kjernevirksomhet/del av daglig drift f.eks. nyhetssendinger/podkaster om aktuelt nyhetsstoff.
5. Prosjektet faller på siden av stiftelsens formål - feks underholdning, livsstilstoff osv.
6. Søker om støtte til teknisk utstyr eller digital utvikling, og ikke til innholdsproduksjon. Det er svært sjelden at slikt støttes.
7. Søker om støttes til egenutvikling, deltakelse på workshops for en lukket, liten gruppe, samt kurs, studiereiser og -opphold. Støttes vanligvis ikke.
8. Ikke-journalistiske publiseringskanaler som Facebook, egen blogg, nyhetsbrev osv. Kampanjer og informasjonsarbeid er ikke journalistikk, og støttes ikke.
9. Uklare grenser mellom det frie redaksjonelle og innholdsmarkedsføring.
10. Har ikke lest utlysningsteksten.