Sindre Leganger, Bjørn Carlsen og Vivian Songe.Erik Waatland, Ane Rostad Stokholm og privat
Verktøykassa:
Er du frilanser? Slik får du solgt sakene dine
Frilanslivet kan friste for mange, men hvor begynner man egentlig når man skal selge sakene sine? Medier24 har snakket med tre eksperter på området for å finne ut hva som er trikset.
Katharina Mortensen
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Vivian Songe har nærmere 20 års erfaring som frilanser, fast journalist, redaksjonssjef og redaktør i norsk magasin-, avis- og forlagsbransje. Hun er gründer og leder av Journalistskolen.no, der hun lærer nye skribenter å bli frilansjournalister for magasiner og aviser. Songe mener at alle må øve på og bli vant til å selge sakene sine.
– Det er en kunst, og det er lurt å lære av dem som har lyktes før deg, sier hun.
Songe mener at det er flere faktorer det er viktig å være oppmerksom på når man skal selge sakene sine.
– Idéen din må være spissvinklet og passe magasin- eller aviskonseptet som hånd i hanske, den må snakke direkte til målgruppe og kjerneleser. Den bør også ha noe tidsaktuelt, overraskende eller originalt over seg, sier Songe og fortsetter:
– Redaksjonssjefen bør tenke «Wow, dette er perfekt for våre lesere – den må vi bare ha».
En god pitch
– Poenget med en pitch er å få en fot innafor og vise at du er skikkelig dyktig – både til å tenke journalistisk og til å skrive, sier Songe og fortsetter:
– Da vil du gjerne få flere oppdrag for samme redaksjon, og du kan også bli anbefalt videre. Så sørg for at førsteinntrykket er solid og interessevekkende. De bør tenke at dette er en person som skjønner gamet. Hun eller han vil vi høre mer fra.
Songe mener det er et godt tips å tease hovedpoenget i idéen din allerede i emnefeltet på mailen, slik at de skjønner hva som er spennende ved den med en gang.
– Emnet skal skape nysgjerrighet og klikkvilje, akkurat som i en god, klikkbar nyhetstittel på nett, sier Songe.
Det er smart å bruke den omvendte pyramide også når man pitcher en sak, mener Songe.
– Det viktigste i henhold til den valgte vinklingen skal alltid først. Straight to the point! Både redaksjonssjef og leser skal straks får svar på spørsmålet «What’s in it for me?» eller «Hva får jeg ut av å kjøpe eller lese denne saken?», sier Songe.
Ikke snakk deg selv ned
– Ikke unnskyld deg eller snakk deg selv ned, sier Songe.
Hun mener at man ikke bør pitche noe bare for å pitche noe, det er lurt å vente til man har noe bra å komme med, og stå 100 prosent for idéen og gjennomføringen.
– Likevel bør du alltid være klar for å endre alle deler av idéen sammen med redaksjonssjefen når du først når gjennom.
Vis en personlig overbevisning
Bjørn Carlsen er redaksjonssjef i Dagbladet TV. Han forteller at de i Dagbladet TV skal bygge et innholdsunivers som er betydelig større enn det som er i dag, og at de derfor ønsker seg mye og godt innhold.
– Terskelen må ikke være for høy, vi vil gjerne ha en pitch på ti idéer for mye enn for lite. Vi har mulighet til å se hva som rører seg der ute, så vi må ha godt innhold, sier Carlsen.
Carlsen ønsker seg alt fra idéer til ferdig produkter, enten det er nyhetsvideoer eller større prosjekter.
– Hva karakteriserer de beste innsalgene?
– Er det spennende? Er det en opplevelse? Det viktigste man kan gjøre er å komme med en personlig overbevisning om at «dette er så spennende at dette må folk se», og rett og slett vise oss skisser eller klipp som sier at det blir det, sier Carlsen.
Vær konkret
Carlsen vil råde frilansere som pitcher idéer om å være konkret. Et godt råd er å allerede ha tenkt på tittel og vinkling til produktet. Hvis man ikke har et ferdig produkt vil Carlsen gjerne se noe som kan tilsi hvordan produktet vil bli.
– Har man har noe ferdig klippet vi kan se på, så er det veldig bra.
Han understreker at det i dagens mediebransje er en knallhard konkurranse om folks tid, og at man derfor er avhengig av å ha innhold folk vil bruke tiden sin på.
– Døren inn til Dagbladet TV skal være åpen, så her er det bare å komme med idéer. Er man i tvil, så er det bare å komme på besøk eller ringe.
Selg idé – ikke ferdig produkt
Sindre Leganger er frilanser, og forteller til Medier24 at han alltid selger inn idé og forhandler honorar før han lager produktet.
– Jeg selger aldri et ferdig produkt. Det handler om at med en gang man har en ferdig sak så har man tatt all risiko allerede. Får man ikke solgt den har man tapt, sier Leganger og fortsetter:
– Du står også dårligere i en forhandlingsposisjon for honorar, for da vet reportasjelederen at du er desperat etter å få solgt.
Gjør pitchen pirrende
For å få solgt idéene sine tar Leganger kontakt med reportasjeleder i det aktuelle mediehuset ved å sende en mail der han pitcher idéen sin.
– Jeg prøver å gjøre pitchen så sexy jeg kan, og prøver å pirre på alle måter. Jeg vil sette tankene til reportasjeleder i gang så de kan se det for seg, og gjør idéen min så klar å lett å se for seg som jeg kan.
Når idéen er sendt venter han på svar. Noen ganger får han ikke svar i det hele tatt.
– Å ikke få svar betyr også nei. Hvis jeg har veldig tro på idéen så purrer jeg kanskje én gang. Men hvis det er en helt ok idé eller en dårlig en, så går jeg bare videre.
– Hva er en god idé?
– Det er en historie hvor det finnes ett menneske som har et navn, som skal gjøre ett eller annet. Hvis det den personen skal gjøre kan bety noe for flere, eller har en tematikk som er gjenkjennelig for flere eller er interessant – det er en god idé.
– Hva er en dårlig idé?
– En dårlig idé er når man bare har tematikk og ikke personen som skal gjøre noe. Det er lettere for reportasjelederen å si ja hvis man kan se for seg hvordan det blir.
Nettverk er viktig
Reportasjeledere får mange mail, og for å ikke drukne blant alle de andre er det lurt å ha et nettverk slik at de husker navnet ditt blant alle andre.
– Det har kjempemye å si hvis man har mulighet til å møte dem en gang og hilse ansikt til ansikt. Eller ringe å presentere seg og si at man sender dem mail med en idé, sier Leganger.