Tips og triks fra tre erfarne frilansere: Slik lykkes du
– Du må holde deg selv i ørene og møte opp på jobb, hvor enn du bestemmer deg for at det er, sier Vivian Songe.
Katharina Mortensen
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er mange som prøver å lykkes som frilanser, men det er mange om beinet.
Hvordan lykkes man egentlig som frilanser i dagens mediemarked? Vi har spurt tre personer, som alle kommer med tips og innspill til hvordan det kan gjøres.
– Bygg nettverk
Christian Enger er gründer i innholdsbyrået Pressworks, som leverer både innholdsteknologi og kreative innholdstjenester. I tillegg har han jobbet flere år som frilanser. Han mener at noe av de viktigste man gjør som frilanser er å bygge et godt nettverk.
– Med mindre du har en fast oppdragsgiver, er det nødvendig å bygge et bredt nettverk. Du må drive aktivt innsalg kontinuerlig, et godt nettverk er noe av nøkkelen til å lykkes som frilanser, sier Enger.
I tillegg til å ha et bredt nettverk mener Enger at det er helt kritisk at man leverer god kvalitet til kunden.
– Den første døren er den vanskeligst å åpne. Når man først har lyktes med å lande oppdraget, er det kritisk å levere høy kvalitet. Man får sjelden mer enn én sjanse i denne fasen. Markedet er lite, og renommeet er derfor noe av det viktigste og mest sårbare en frilanser har, sier han.
– Hvis man har et godt nettverk og leverer god kvalitet fra første oppdrag, vil resten gå av seg selv. Jungeltelegrafen er effektiv i dette markedet.
Bredde = attraktiv
Enger mener at alle frilansere har godt av å beherske flere sjangere og ulike virkemidler.
– Stadig flere kunder ønsker film og levende bilder. De frilansere som lykkes best, er de som omfavner ny teknologi og evner å omsette egen kreativitet i flere ulike uttrykksformer som film, tekst og foto. Jo bredere du er, desto mer attraktiv er du i mange sammenhenger, sier Enger, og fortsetter:
– I tillegg er det lurt å være strategisk på kundens vegne. Det er forskjell på dem som leverer strengt i henhold til briefen, kontra de som utfordrer kunden sin strategisk. Virkelig verdifull blir du først når du tenker kritisk på kundens vegne. Som frilanser er det ikke pennen din, men hodet ditt du først og fremst skal selge, sier Enger.
Bratt læringskurve
Selv hadde Enger en bratt læringskurve da han ble frilanser i 2003. Han jobbet fra Oslo, men fikk for seg at lokalaviser sikkert kunne trenge en Oslo-korrespondent fra tid til annen.
– Som uerfaren frilansjournalist skrev jeg i 2003 en introduksjonsmail jeg sendte ut til rundt 300 småredaksjoner spredt over hele landet. Etter noen minutter fikk jeg svar fra en redaktør som mente han godt kunne tenke seg en korrespondent, men ikke én som presterte å skrive korrespondent med én «r» i emnefeltet. Denne smellen gjorde så kraftig inntrykk på meg at det påvirker måten jeg jobber på i dag, femten år senere, forteller Enger.
To sider av samme sak
Skjalg Bøhmer Vold har jobbet som frilansfotograf i sju år og mener det er to forskjellige sider av det å lykkes som frilanser.
– Én ting er å lykkes med å drive et firma og få inn nok penger, den andre siden er å gjøre de tingene du har mest lyst til. De to går ikke alltid helt sammen, sier han og fortsetter:
– Jeg opplever noen ganger at jo mer penger jeg tjener jo mindre gjør jeg det jeg vil.
Ryddig hverdag
Vold mener det er viktig å ha en normal og ryddig hverdag selv om man er frilanser. Selv leier han en kontorplass med andre frilansere.
– Det handler om å lage en arbeidsplass for seg selv, men man begynner jo gjerne ikke med det når man starter som frilanser, sier han.
Han hadde ikke kontor i begynnelsen selv, men mener at så fort man har penger til å betale for et kontor bør man ta seg råd til det.
– Jeg tror mange blir ineffektive av å sitte hjemme, det er nok veldig greit å flytte jobben ut av stua, sier Vold.
I tillegg til å skape en arbeidsplass mener Vold det er kjempeviktig å støtte seg på andre. Han forteller at hvis en kunde ringer ham for et oppdrag han ikke kan ta prøver han å finne noen andre kunden kan bruke.
– Selv om jeg gir en kunde videre er det fortsatt min kunde. Man gir bort sin jobb, men man får også jobb, forteller han.
Flere bein å stå på
Vold har mange ulike kunder, både fordi det er viktig med variasjon, men også fordi det er viktig å ha flere bein å stå på.
– Man kan ikke knytte seg til én oppdragsgiver, da blir man veldig sårbar. Det gjør det også vanskelig å forhandle honorarer fordi oppdragsgiveren kan diktere for deg, sier han og fortsetter:
– Hvis man er redd for å miste kunden har man ikke noe man skulle sagt, så det er viktig å ha flere bein å stå på.
Ha orden på seg selv
Vold tror mange oppdragsgivere velger veien med minst motstand. Som frilanser er det viktig ha orden på flere ting, som å sende faktura når man skal, møte opp til tiden og svare på e-post.
– Man orker ikke å jobbe med folk som ikke gjør som de skal, det tror jeg gjelder for alle. Man velger folk man kan stole på, sier han og fortsetter:
– Som frilanser bør man være en man kan stole på, som løser oppgavene. Når man har fått en jobb bør man sørge for å levere.
Vold synes også at det er viktig å ikke slurve slik at man gir de man jobber for minst mulig problemer.
– Det er ikke sikkert at noen leser over det du har skrevet, og da kan det stå feil i en stor nettavis for eksempel. Det er viktig å sørge for at ting er på stell, sier han.
Sørg for å ha en buffer
– Du må ha orden på egen økonomi og ligge litt i forkant, sier Vold.
Han mener det er viktig å ha penger på konto i tilfelle det skjer noe uforutsett. Som fersk frilanser fikk Vold fotoutstyr til 80 000 kroner frastjålet.
– Hvis man ikke har forsikring er det viktig å kunne gå og kjøpe seg nytt utstyr samme dag. Som fotograf er det dyrt, og man må ta høyde for at det kan skje, sier han.
I tillegg mener han det er viktig å ha penger å ha penger på konto slik at man har mulighet til å reise til oppdrag.
– Det blir mye styr for oppdragsgiveren hvis de må gi deg forskudd fordi skal reise til et sted, sånt vil de slippe, sier Vold.
Rydd kalenderen
Vold forteller at han går langt for å si ja og levere hvis han får en kunde han synes det er viktig å ta, eller som han ønsker seg fordi han får gjøre noe han ellers ikke får.
Tidlig i frilanskarrieren hans prøvde han å få Nationen som kunde.
– Jeg snakket med reportasjelederen, men hørte ikke noe mer og tenkte at det var kjørt. Plutselig en dag ringte de og spurte om jeg kunne være en plass om en time. Da rydder man kalenderen, forteller han.
Mot og selvdisiplin
Vivian Songe har nærmere 20 års erfaring som frilanser, fast journalist, redaksjonssjef og redaktør i norsk magasin-, avis- og forlagsbransje.
Hun er gründer og leder av Journalistskolen.no, der hun lærer nye skribenter å bli frilansjournalister for magasiner og aviser. Hun mener at det gjelder å kombinere flere viktige egenskaper.
– Man må ha mot til å prøve seg, skrive noe, øve og kaste seg utpå og pitche idéer. Alle må begynne et sted, og man må tåle å ikke gjøre det perfekt med en gang. Det er utfordrende for de fleste, sier Songe.
Songe mener at selvdisiplin er en viktig del av det å være frilanser. Man må belage seg på å være sin egen sjef.
– Du må holde deg selv i ørene og møte opp på jobb, hvor enn du bestemmer deg for at det er, sier hun.
Songe synes det er et godt tips å øve på å holde deadlines slik at det blir lettere når en faktisk deadline kommer.
– Lag gjerne deadlines for hvert mål, ha idéen klar innen da og da, research innen da og da, og intervju innen da og da, sier Songe.
La deg inspirere
– La deg inspirere av alt rundt deg! Samtaler med venner, partneren og inne i ditt eget hode. Eller en film, et teaterstykke, en tv-serie eller en bok, sier Songe.
Hun mener at alt kan være grunnlag for en god journalistisk sak. Det handler om å være åpen.
– Frilansere med mange idéer varer lengst, sier hun.
I tillegg til å ha gode idéer er det viktig å ha glede av jobben man gjør.
– Når du finner en grunnleggende glede i det å skrive, utforske, researche og snakke med folk, vil det smitte over på tekstene dine og jobben du gjør. De beste frilansjournalistene er de som elsker jobben sin, sier Songe.
Detaljer og helhet
– Det er viktig å være klar over at artikkelen man leverer er et produkt, og ikke et personlig kunstverk. Teksten inngår som en del av en større helhet, et magasin- eller aviskonsept, der alt spiller sin rolle. Behandle den deretter, sier Songe.
Hun mener likevel det er viktig at man legger sin personlige stemme og detaljer i saken for å gjøre den attraktiv å lese, samtidig som man ikke glemmer at det viktigste er at den fungerer som en journalistisk enhet.
– Tenk både detaljer og helhet på en gang, sier Songe.
Ikke vær utålmodig
Det kan være utfordrende å komme i gang som ny frilansjournalist, det gjelder å ha en dose tålmodighet.
– Ikke forvent å nå gjennom med ditt første, andre eller tredje artikkelforslag. Ting kan ta tid, men markedet er der! Det finnes mange flere muligheter enn de fleste er klar over, sier Songe.
Både store og små redaksjoner trenger stoff, alt fra nisjemagasiner til nettaviser og landsdekkende medier. Songe mener det er viktig å forstå et utvalg magasiner eller aviser svært godt, for så å spesialutvikle idéer tilpasset hvert medium.
– Du må være forberedt på å få avslag på veien, men når du først har knekt koden og fått solgt din første sak, vil ballen rulle lettere, sier hun.
Husk at du er en bedrift
– Det er viktig å tenke på at du er en liten bedrift når du jobber frilans, sier Songe.
Hun mener at det lønner seg å starte et enkeltpersonforetak i Brønnøysundregistrene slik at man kan fakturere oppdragsgivere. Når man har et enkeltpersonforetak er det viktig å huske å sette av skatt på forhånd, og lage en oversikt over hvilke utgifter man kommer til å ha til enhver tid.
– Vær så proff som mulig helt fra start, så gir det ringvirkninger videre i din karriere, sier Songe.