Tirsdag hadde FriFagbevegelse fire av de mest delte sakene i sosiale medier: Slik jobber de med Facebook

Nå handler det ikke om «lik og del», men om å få folk til å diskutere sakene man deler, sier redaktør i FriFagbevegelse, Frode Rønning.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag skjedde det nærmest utrolige for gjengen på desken i FriFagbevegelse: På oversikten over de mest delte sakene i sosiale medier i Norge, hadde FriFagbevegelse fire saker inne på topp 15-lista – dagen etter statsbudsjettet ble presentert. 

Ansvarlig redaktør Frode Rønning forteller at det kom noe overraskende på dem, men at det å få god spredning på sakene sine på Facebook er noe de prioriterer hardt i redaksjonen. Derfor gleder det han at de så resultater, spesielt i en periode hvor konkurransen er så hard som på statsbudsjettdagen – og dagen etter.

– Det er veldig artig, og spesielt morsomt når vi legger så mye arbeid, at vi ser at vi lykkes. Det er jo beinhard konkurranse på en sånn dag, sier Rønning til Medier24. 

Prioriterer Facebook knallhardt

Av de fire ansatte på desken i FriFagbevegelse, forteller Rønning at de hver dag har en person som kun jobber med nyhetsbrev og sosiale medier.

– Vi har engasjerte lesere, og så snakker vi til dem på en litt engasjert måte. I tillegg prøver å følge opp de rådene som Facebook gir: Nå handler det ikke lenger om «lik og del», men å trigge kommentarer, sier han og legger til:

– Vi har også analysert oss fram til at vi for de aller fleste ikke er et såkalt destinasjonsnettsted. Det er ikke så mange av leserne våre som skriver inn Frifagbevegelse.no i nettleseren sin når de kommer på jobb, selv om vi har noen av dem også, sier han. 

Rønning forteller at de bruker mye tid på analyse av hva som går bra og hva som ikke går bra i sosiale medier – og prøver å rette seg etter det. 

– Vi publiserer saker som vi tror folk er opptatt av, begynner å få litt erfaring med det. Vi følger med på hva som engasjerer på Facebook, og så vi prøver å gjenta de suksessene. Det er egentlig ikke mer komplisert enn det, sier han. 

– Ikke vær så nyhetsorientert 

Han trekker blant annet fram tannhelse som et tema de ser at mange av leserne deres er opptatt av.

Målet med Facebook-jobbingen deres er å få til såkalt «meningsfull sosial interaksjon» – altså å få deres følgere til å dele artiklene deres, og samtidig skrive hva de selv mener, slik at de setter i gang diskusjoner med sine venner igjen på egen Facebook-vegg.

– Det handler om å snakke litt til folk i følgeteksten – og ikke være så nyhetsorientert, men mer konverserende. Det er det jo mange sosiale medier-folk i de store mediehusene som er flinke til, men det er nok en del av de mindre som har noe å lære, sier Rønning.

Rønning forteller at de på Facebook-siden sin har rundet 50.000 følgere, i tillegg til at de sender ut nyhetsbrev til 50.000 abonnenter hver dag. Med alle nyhetsbrev-listene sender de ut nyhetsbrev til langt flere. 

Powered by Labrador CMS