Det har stormet rundt Schibsteds tre lokalaviser på Sørlandet: Lister, Lindesnes og Søgne og Songdalen Budstikke (Budstikka).
Først fikk Lindesnes og Budstikka samme redaktør, og for ikke lenge siden ble det klart at Fridtjof Nygaard også blir redaktør for Lister. Daværende Lister-redaktør Sveinung Jensen gikk på dagen nyheten sprakk.
Nå flytter også Budstikka-redaksjonen inn i Lindesnes sine lokaler.
Felles-redaktøren for de tre avisene, Fridtjof Borø Nygaard, sier at det er et spørsmål om økonomi, effektivisering og å dra fordeler av å være en del av et større nyhetsmiljø.
– Målet er å lage en sterkere lokalavis i Søgne. For å få til det trenger man ikke nødvendigvis et fysisk bygg der de er nå, men å være en del av et større fagmiljø, som gjør at avisa kan bli enda bedre enn den er i dag, sier han til Medier24.
Skal fortsatt være ute blant folk
Han sier at merkevaren skal bestå og at flyttingen skal skje «så snart som mulig».
– Journalistene skal fortsatt være ute blant folk lokalt. Leserne merker ikke hvor saken skrives, om det er på et hjemmekontor eller en 20 minutters kjøretur lenger vest, sier han.
– Er det ikke viktig å ha kontorer på stedet der man driver lokalavis?
– Nei. I gamle dager kom folk og banket på døra på kontoret, det gjør de stort sett ikke lenger. Vi har likevel et godt abonnementssalg. Det er ikke den fysiske tilstedeværelsen som er viktig, i mine øyne, sier han og legger til:
– Vi driver tre sterke merkevarer i et lite hjørne av Norge, med rundt 75.000 innbyggere. Å pendle fra Søgne til Mandal tar omtrent like langt tid som å ta T-banen fra Lambertseter til Nationaltheatret, sier han.
– Har du sjekka?
– Ja, det har jeg. Det tar ca. 22 minutter.
Borø Nygaard sier at det er 4,6 årsverk som nå flyttes, og at redaksjonen stort sett er positive til flyttingen, men at flere har tatt til orde for at det er kort varsel.
– Det er ganske kort varsel. For noen er det mer symboltungt enn andre å flytte fysisk, men vi jobber etter målet om at alle skal være med på reisen, sier han.
Medier24 har vært i kontakt med NJ-tillitsvalgt i Budstikka, som ikke ønsker å uttale seg om saken.
Overgang fra papir til digital
Borø Nygaard sier at en sentral del av det å flytte de ansatte i Budstikka, er å få avisa over på alle Schibsted-systemene, som produksjonssystemer, skriveverktøy og redigeringsverktøy. Det har de fram til nå ikke vært.
Han understreker også at det handler mye om å få leserne av Budstikka over på nett og sikre økonomien til avisa - som for første gang på over fire år ikke ser utelukkende røde tall i regnskapet.
– Vi jobber kontinuerlig med at folk også skal lese Budstikka på internett, ikke bare på papir en gang i uka. Vi jobber med å få Budstikka inn i framtida, og da må vi begynne nå, sier han.
Ingen planer om å flytte Lister
Og selv om de tre avisene har fått felles redaktør - og to av dem nå snart bor under samme tak - så er det ifølge Borø Nygaard ingen nåværende plan om å flytte Lister-redaksjonen også.
– De tre avisene er hver sin lokalavis og det finnes ingen nåværende plan om å slå de sammen til noe i retning av «AS Sørlandsavisen». Budstikka er en merkevare folk skal ha, Lindesnes er en merkevare folk skal ha og Lister er en merkevare folk skal ha, sier han.
– Så planen er ikke å flytte Lister også?
– Nei. Og det kan du skrive med store bokstaver.