Medietilsynet har ansvar for å påse at kringkastingslovens forbud mot å sende reklame for livssyn og politiske budskap på fjernsyn overholdes.

Medietilsynet griper inn: TV Vest kan bøtelegges for å ha sendt politisk reklame

TV Vest sendte reklame for FrP og Sosialliberalt Parti. Nå varsler Medietilsynet sanksjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det var under årets lokalvalgkamp at TV Vest i Rogaland sendte reklame for Fremskrittspartiet og Sosialliberalt Parti.

Nå varsler Medietilsynet sanksjoner ettersom det ifølge kringkastingsloven er forbudt å sende reklame for livssyn og politiske budskap på fjernsyn.

– Medietilsynet har varslet TV Vest om at vi vurderer å gi kanalen en advarsel eller et overtredelsesgebyr for brudd på kringkastingsloven, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Medietilsynet skriver videre i meldingen at TV Vest også i 2003 sendte reklame for Pensjonistpartiet. Det resulterte i at den Europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) konkluderte med brudd på ytringsfriheten å forby mindre partier å komme til orde i den politiske debatten gjennom betalt reklame på TV.

Regjeringen valgte å opprettholde forbudet mot politisk reklame, men gjennomførte samtidig flere tiltak for å sikre at mindre politiske partier skulle gis bedre ytringsadgang. NRK fikk utvidet ansvar for å sikre en bred og balansert valgdekning, og Frikanalen fikk støtte for å tilrettelegge for at partier og lister skulle få komme til orde på tv i forbindelse med valgkamp.

I den foreløpige vurderingen legger Medietilsynet vekt på at TV Vest har sendt partipolitisk reklame i nær tilknytning til et kommune- og fylkestingsvalg.

– Medietilsynets vurdering er at dette er i strid med kringkastingslovens bestemmelser. Vi har derfor funnet det riktig å varsle mulige reaksjoner overfor begge TV-sendingene der det er vist politisk reklame, sier Sekkelsten.

NRK Rogaland skrev allerede i august at TV Vest trosser forbudet og åpner for politisk reklame. Kanalen fikk støtte av sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad som kalte regelen «latterlig». Kommunikasjonsdirektør Kristine Meek i Medietilsynet sa da til kanalen at de kunne ilegge sanksjon i form av advarsel, gebyr, tvangsmulkt eller inndragning av konsesjon.

– Vi tilbyr en kampanje med fast lengde og fast pris. Prisen er så lav at vi mener alle kan benytte seg av tilbudet. Det er prinsippet i denne saken som er viktig for oss, sa  TV Vest-redaktør Jørund Kopren til NRK.

Powered by Labrador CMS