Selv etter å ha kjøpt opp to mediehus i høst, både Hallingdølen og Setesdølen, er kontoen full av penger til videre oppkjøp for konsernet.
Konsernsjef Per Axel Koch sier til Medier24 at de har klare planer om å videreutvikle selskapet.
– Men det må være riktig for oss. Når vi gjør grep, må
det være riktig grep. Vi har muskler til å gjøre mye, det er en fordel, men det
er viktig at det er faktabasert. Man skal ikke bare bruke penger for å bruke
penger.
Har kapital til oppkjøp
I forrige uke kom ryktene om at det danske konsernet
Berlingske Media skal være til salgs. Men Koch vil ikke kommentere om de står
på interesselisten.
– Vi kommenterer ikke ting vi
jobber med eller ikke jobber med.
– Hadde Danmark vært et
aktuelt marked?
– Vi er store i Norge og
Sverige, og det er viktig for oss. Men om vi ser på andre ting, det kan jeg
heller ikke kommentere på.
Koch påpeker at det norske og svenske markedet er ganske
likt.
– Danmark er et annerledes
mediemarked. Finland er også litt annerledes.
– Ser dere flere muligheter
i Sverige da?
– Det vil bli mer konsolidering
i Sverige. Men akkurat nå er det ingen som har behov for å selge. Så hvordan
det vil bli er litt tidlig å si.
Han legger til at konsernet har kapitalen de trenger til eventuelle
oppkjøp i Sverige.
– Vi har den kapitalen vi
trenger, så det er ikke noe problem. Men man må finne løsninger på det. I
tillegg har vi hatt organisk vekst i Stampen, vi har gått fra 6 abonnementsmedier
til 16, sier Koch.
– Må fokusere på det man har
– Du nevnte Finland, er det
et mulig marked for Polaris?
– Der er det heller ikke
så mye igjen å ta av heller. Der er også inntjeningen ganske høy, men det er
mye papir. Det vi vanligvis har gjort er å gå inn veldig rimelig, og så utvikle
verdien videre, sier Koch og legger til:
– Jeg tror også det er viktig
å ikke gape over for mye, og gjøre det man gjør. Vi har også mange andre medier
som skal utvikles, og det er også en omfattende virksomhet.
Og Koch mener at det er viktig å passe på de
mediene man har, og bli bedre til det.
– Hvis man blir for
oppkjøpskåt, kan man miste fokus på det man har. Det er kjempeviktig at vi
gleder oss over tallene, at mediehusene våre gjør det bra. Så kan man gjøre
ting i tillegg, men vi må gjøre begge deler.
Koch er likevel klar på at det er et strategisk mål å vokse.
– Og det målet har vi hatt hele
tiden. Vi mener vi har en modell som er god for mediene, og det synes jeg vi har
vist med tallene.
Vil ikke kutte i frekvens
I presentasjonen viste Koch fram at de fleste av mediehusene
i konsernet har opplagsvekst, og påpekte at bransjen nå kan kalle seg en vekstbransje.
– Går man ti år tilbake,
hadde nesten alle nedgang i tallene. Nå har nesten alle våre medier oppgang. Noen
av avisene våre har doblet seg på 6–7 år.
Mens frekvenskuttene har gått som en farsott i bransjen de
siste årene, er ikke Polaris der at de ønsker å kutte i frekvens på seksdagsavisene. Koch sier de
heller vil øke prisen.
– Undersøkelsene våre viser
at folk heller vil betale mer, og da beholde avisen hele uken, heller enn å få
færre aviser.
Han legger til at gjennomsnittsalderen for papiravis-leserne
også er over 70 år, og at de har stor glede av avisen.
– For de store avisene våre, som kommer ut seks dager i uken, avventer
vi frekvenskutt og øker heller prisen. Så vil det komme frekvensendringer etter
hvert, men vi synes ikke at det skal skje nå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no