Sjefredaktør René Svendsen og Fredriksstad Blad opplever stor suksess med sin første video i den populære appen TikTok.

Fredriksstad Blad med suksess­debut på TikTok: – Viktig å være synlig for alle

Nå vil avisen lage dele mer innhold for de yngste på den populære videodelingstjenesten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lørdag publiserte Fredriksstad Blad sin første video på den populære, kinesiske appen TikTok. Appen er spesielt populær blant barn og ungdom.

Videoen handler om hvordan en test for å sjekke om man er smittet med Covid-19 foregår, og er i skrivende stund sett over 21.00o ganger. 

I tillegg har den i skrivende stund fått mer enn 800 likerklikk.

– Folk som er på TikTok vet at dette er ganske gode tall. Uten at jeg har statistikk på det, vil jeg også tro at en stor del av seerne er norske, i og med at videoen er på norsk, sier sjefredaktør i Fredriksstad Blad, René Svendsen til Medier24.

Videoklippet ble også delt i andre sosiale medier, som Facebook, Twitter og Instagram. Der anslår Svendsen at klippene ble sett 3–4.000 ganger.

– For oss som lokalavis er det veldig viktig å være synlige for alle i samfunnet vi dekker, kanskje spesielt for dem som i fremtiden vil bruke penger på journalistikken vår, sier Svendsen og legger til:

– Akkurat nå er TikTok det mest potente sosiale mediet i så måte, og for meg ser det ut som om vi har hatt suksess med denne videoen.

– Bør definitivt huske å lage video

Sjefredaktør Svendsen vet ikke helt hvor TikTok-veien går videre for Fredriksstad Blad, men avslører likevel at video vil bli et satsingsområde for avisen i tiden fremover. 

– Når vi lager innhold som åpenbart kan treffe de yngste leserne våre, de som er tidlig i tenårene, bør vi definitivt huske å lage videoer. Det er viktig, sier han.

Mange av videoene på TikTok er filmet i høydeformat, for å passe best mulig til visning på mobil. Fredriksstad Blad-videoen var derimot i liggende format, uten at det har lagt en demper på engasjementet rundt klippet.

– Vi var spente på om vi ville få kjeft for det, men ingen har reagert. Om innholdet i filmen er interessant nok, ser det fint ut til at vi kan bruke klipp vi allerede har brukt på nettsidene på TikTok også, sier Svendsen.

 

Sjefredaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad.

– Føler ikke at vi er der nå

Fra amerikansk hold er det også spekulert i at TikTok lekker informasjon fra appen til kinesiske myndigheter.

Svendsen sier at Fredriksstad Blad for øyeblikket ikke har noen reservasjoner mot å bruke appen.

– Jeg tenker at handelskrigen mellom USA og Kina kan få gå sin gang, for Fredriksstad Blads del, sier han avslutningsvis før han understreker:

– Skulle det bli helt udiskutabelt klart at TikTok er en kanal som man må tenke seg nøye om før publiserer på, må vi ta konsekvensene av det, men jeg føler ikke at vi er der nå. 

Powered by Labrador CMS