- Ikke se på YouTube som en trussel, sier Google-sjefen. I dag var Jan Grønbech inne i varmen under TV-toppmøtet på Nordiske mediedager

- Vi ønsker å legge til rette for at dere andre kan lykkes.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under Nordiske mediedager i Bergen møttes topplederne i de store TV-selskapene til debatt og diskusjon om bransjens framtid og hvordan norske TV-selskaper kan holde stand mot en stadig sterkere internasjonal konkurranse. 

I panelet satt Tine Austvoll Jensen fra Discovery Norge, Olav T. Sandnes fra TV2, Thor Gjermund Eriksen fra NRK, Gard Steiro fra VG og VGTV, Morten Aass fra MTG Norge og Jan Grønbech i Google Norge. Debatten modereres av Sigrid Sollund og Fredrik Solvang

- Ikke se på YouTube som en trussel

Ett av toppmøtets store temaer var hvordan TV-produsentene forholder seg til YouTube, og andre konkurrerende plattformer.

For å fremme perspektivet til de store nettgigantene, var Jan Grønbech i Google Norge på plass. Han var opptatt av at YouTube kan brukes som et supplement for allerede eksisterende TV-kanaler. 

- Vi ønsker å legge til rette for at dere andre kan lykkes. Ikke se på dette som en trussel, men noe dere selv kan utnytte for å lykkes enda bedre, understreket Grønbech i Google Norge. 

Selv om YouTube og andre liknende plattformer er et viktig supplement, var flere av paneldeltakerne opptatt av hvordan man kan jobbe sammen framover. 

- I dag bruker vi YouTube mye til å promotere vårt innhold. Noe av det vi må se på fremover sammen er hvordan YouTube kan være med i det norske økosystemet sammen med oss andre, sa Austvoll Jensen.

Setter brukerene først

Grønbech var klar på at en sentral del av Google sin internasjonale strategi er å alltid sette brukeren i sentrum, og å alltid jobbe for å gi de som bruker deres tjenester en best mulig brukeropplevelse. 

- Google har en "die hard dedication" til å sette brukeren først. I det vi begynner å lage innhold til de plattformene, bryter vi det løftet vi har gitt dem, sa Grønbech. 

Store teknologiutfordringer

Panelet var innom en rekke temaer knyttet til teknologiutvikling og samarbeid på tvers av TV-selskaper. 

- Vi kan sitte her og snakke om at det er krevende å levere til IoS og Android og en rekke andre ulike systemer, men det bryr ikke brukerne seg om, sa Thor Gjermund Eriksen. 

- Her må vi anerkjenne at vi er en liten aktør, og her må vi samarbeide med andre aktører for å lykkes, fortsatte han. 

Selv om han er fornøyd med NRK sin nett tv-spiller, er det likevel krevende å henge med i teknologiutviklingen når konkurransen er de internasjonale strømmegigantene. 

- Alle under 40 år har halvert tiden de ser på lineær TV. Det er en utfordring for oss. Hvor har de gått? Noen har gått til Sumo, men de fleste har gått til Netflix og HBO, sa Eriksen.

Powered by Labrador CMS