Fredrik Skavlan har fått mange priser - og senest våren 2016 fikk han Gullruten for beste underholdningsprogram.

Skavlan har mistet 400.000 seere på åtte år. De som er igjen har en snittalder på 55 år. Og nesten ingen strømmer showet

Men kanaldirektør Trygve Rønningen ser til Netflix og David Letterman for inspirasjon, og har klokkertro på et nytt digitalt liv for Fredrik Skavlan på TV 2 Sumo.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter 20 år på skjermen hos NRK ble det torsdag klart at Fredrik Skavlan forlater kanalen og melder overgang til TV 2.

NRK forlenger ikke kontrakten med Monkberry, som produserer talkshowet «Skavlan». Ifølge den lisensfinansierte allmennkringkasteren skyldtes dette at programmet rett og slett ble for dyrt - og at de ikke kunne svare på «budet» fra TV 2.

Samtidig som pris skal ha vært et vesentlig moment, legger både Skavlan selv og TV 2 vekt på ambisjonene for programmet. Der man nå skal ta det videre fra å være et statisk, lineært TV-program.

Programlederen sier det slik i en melding i tirsdag: 

– TV 2s offensive fokus på streaming passer godt med våre journalistiske ambisjoner. Det er en distribusjon der vi kan tilby lengre og mer dyptgående samtaler, tilrettelagt for moderne seere som er vant til å velge, sier han.

– Etter over tjue år kan man ikke vedta fornyelse på seminar. Vi må endre forutsetningene og risikere noe av det vi har bygget opp. Kanskje må vi også våge å bli mindre for å bli bedre, uttaler Skavlan videre. 

 

- Ser store muligheter

Med det antydes det at TV 2 Sumo vil by på mer dybde og fleksibilitet fra Skavlan, og at ikke nødvendigvis alle får det samme programmet. 

Samtidig understrekes det at en tradisjonell TV-versjon av «Skavlan» vil sendes på TV 2 fredag kveld, som før.

Dermed sørger Skavlan for å bidra til en splitter ny gullrekke, for Senkveld skal også sendes fredag kveld, bekrefter TV 2. 

Kanaldirektør Trygve Rønningen beskriver ambisjonene slik: 

– Vi er selvsagt stolte og ydmyke over at Fredrik nå blir en del av TV 2. Hans inntreden representerer et taktskifte for TV 2 Sumo, og vi ser store muligheter for å utvikle og utvide Skavlan-universet digitalt.

- I tillegg blir han jo selvsagt ønsket velkommen med åpne armer som en del av vår helgeunderholdning på TV 2. Dette gleder vi oss skikkelig til, sier Rønningen til TV 2.

 

 

Har mistet hver tredje seer

1999: Slik så Fredrik Skavlan ut for snart 20 år siden, da programmet var ett år gammelt.

Men hvordan er dagens seerunivers på «Skavlan»? 

Ifølge tall Medier24 har hentet fra NRK, har Skavlan de siste årene gradvis mistet seere - i likhet med nesten alle TV-programmer. 

Fra toppen på 1,110 millioner seere i snitt våren 2010, har tallet gradvis blitt lavere.

Og virkelig stupt de siste åra: Bare fra 2015 til våren 2018 har nesten 300.000 seere blitt borte. I vår var snittet 705.000 seere. 

Men ikke bare har programmet mistet seere, det har også svekket den relative posisjonen. Fra en markedsandel på hele 67 prosent for 15 år siden, var den i vår på bare 46 prosent. 

Som for resten av det lineære TV-universet blir seerne også stadig eldre: I vår var snittalderen for Skavlan-seerne på 55 år, ifølge tallene. 

NRK-statistikken viser videre at nesten ingen strømmer Skavlan i dag - så å si alle ser programmet lineært: I vår var det 35.000 seere som så showet på NRK.no eller TV-appen. 

Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

Bruker Netflix som inspirasjon

Men disse tallene skremmer ikke kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2. Han svarer slik på Medier24s spørsmål om hvorfor han henter Skavlan:

- Norges største talkshow-vert har lyst til å jobbe for oss. Det er en sjanse vi ikke kan gå fra oss.

- Og så har han et ønske til, som handler om å utvikle Skavlands digitale produkt og univers. Her har vi gjennom gode diskusjoner kommet fram til noe som jeg tror kan fungere godt, sier Rønningen. 

- Ja, det er mye fokus på strømming og Sumo fra TV 2 i dagens Skavlan-nyheter. Men du blir ikke skremt av utviklingen i seertall?

- Nei, og det er nettopp derfor vi gjør som vi gjør: Seerne flytter seg, og da må vi flytte oss tilsvarende. Jeg tror ikke Skavlan kan snu lineær-TVs utvikling over natta, det er en industriell utvikling som treffer oss alle sammen, mener Rønningen. 

Fredrik Skavlan (51) har vært på NRK i 20 år, og er således ingen ungdom lenger. Men kanaldirektøren mener ikke alderen taler mot den populære talkshow-verten, heller ikke når ambisjonene er digitale. Og her ser Trygve Rønningen ut i verden for inspirasjon: 

- Hvis Netflix kan satse så tungt som de gjør på David Letterman, så tror jeg at vi kan satse på Skavlan på TV 2 Sumo!

- Vi har mange seere og kunder som ønsker godt kvalitetsinnhold. Vi har yngre seere, eldre seere, de som vil ha underholdning og noen vil ha dybde. Da må vi prøve å lage noe for alle, og her tror vi Skavlan kan bidra, utdyper kanaldirektøren. 

Dobbelt opp på fredagskvelden

Nevnte David Letterman fylte forøvrig 71 år for noen måneder siden, og har i år gjenoppstått som talkshow-vert på Netflix. Her leverer han dybdeintervjuer med de aller største profilene - som tidligere president Barack Obama.

Og Trygve Rønningen er tydelig på at Skavlan-satsingen på TV 2 Sumo betyr noe mer enn å sende bare dytte et lineært talkshow inn i katalogen.

- Vi har noen djerve tanker om hva vi skal få til, og motivasjonen er stor for det vi skal utvikle til høsten, sier kanaldirektøren. 

- Så for eksempel: Hvis dere henter Barack Obama til Skavlan, så kan seerne få noe mer enn 12 travle minutter i den lineære sendingen?

- Ja, nettopp. Men akkurat hva dette blir må vi komme tilbake til - dette er fortsatt veldig nytt.

Enn så lenge er uansett den største seergruppen på «vanlig TV». Her er ikke sendeskjemaet helt klart, men det kan bli en trang fredagskveld: TV 2 er godt i gang med innspillingene på en ny sesong av Idol, samtidig som Stian Blipp og Helene Olafsen skal ta over Senkveld. 

- Skavlan og Senkveld - to talkshow på samme kveld?

- Ja, det er ikke noe problem. Det er ikke uvanlig i andre TV-markeder, og disse talkshowene er ikke helt like heller, sier Rønningen. 

- 20 gode år igjen!

- Men Skavlans seere på NRK er i snitt 55 år gamle. Er det denne aldersgruppa dere vil ha flere av på TV 2?

- Nå er jeg fristet til å si at NRKs seere vel generelt er ganske gamle. Det har jo ikke vært noe ungdomsprogram. Men vi tror på å trekke seere som vil ha substans. Og vi tror at Skavlan på TV 2 også kan trekke nye seergrupper til programmet. 

Og her er ikke Skavlans alder (51) diskriminerende, mener Trygve Rønningen: 

- Eivind Hellstrøm er jo en av våre største tjerner. Han er ikke akkurat yngst, minner kanaldirektøren om. 

- Du nevner Letterman - så en ny versjon av Skavlan kan ha 20 år foran seg på TV 2?

- Absolutt! Jeg tror han har mange gode år igjen. 

- Men for å fornye seg og bli bedre, må man noen ganger bli «mindre», antyder programlederen selv. Likevel må dere vel være store nok på antall seere til å finansiere produksjonen?

- Det må vi selvfølgelig, og det skal vi. Og så tror vi at kan han skape en oppmerksomhet rundt strømme-TV som også blir lønnsom for oss. Ellers hadde vi jo ikke gjort dette, sier Trygve Rønningen. 

Powered by Labrador CMS