Fredrik Skavlan, her på et møte i Kringkastingsrådet for noe år siden.

Etter 20 år ble Fredrik Skavlan for dyr for NRK - nå tar han med seg talkshowet til TV 2

- Ble utkonkurrert i budrunden, bekrefter eksternredaktør Peter Wallace. Nå tar Anne Lindmo over fredagskvelden, mens Skavlan forsvinner til TV 2.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter 20 år som talkshow-vert på NRK er en epoke nå over for Fredrik Skavlan, melder mediehuset selv på nett tirsdag morgen.

Fra 1998 til 2007 ledet han «Først og Sist», og fra 2009 fikk programmet navnet «Skavlan». NRK hadde også førsterett til å videreføre produksjonen og samarbeidet med produksjonsselskapet Monkberry, men skal ha blitt utkonkurrert i budrunden. 

– Vi synes naturlig nok at det er synd, for Skavlan har vært viktig innhold for NRK. Fredrik Skavlan har vært en av NRKs viktigste profiler i 20 år, sier eksternredaktør Peter Wallace. 

Han sier til NRK.no at man var villige til å utvide både antall programmer og betale mer enn for forrige sesong, men at spranget opp til beløpet man ble bedt om å matche ble for stort.

– NRK, som en lisensfinansiert allmennkringkaster, må vise et måtehold i prissetting av innholdet vi investerer i. Det forventer våre lisensbetalere av oss. I noen tilfeller vil det bety at vi blir utkonkurrert av kommersielle aktører, sier Wallace.

- Et taktskifte

TV 2 bekrefter tirsdag morgen at det er dit Fredrik Skavlan skal - og programmet skal fortsatt sendes på TV og nett fredag kveld. 

Kanaldirektør Trygve Rønningen legger særlig vekt på betydningen dette har for TV 2s digitale univers: 

– Vi er selvsagt stolte og ydmyke over at Fredrik nå blir en del av TV 2. Hans inntreden representerer et taktskifte for TV 2 Sumo, og vi ser store muligheter for å utvikle og utvide Skavlan-universet digitalt. I tillegg blir han jo selvsagt ønsket velkommen med åpne armer som en del av vår helgeunderholdning. Dette gleder vi oss skikkelig til. 

Skavlan selv sier dette om satsingen videre: 

– Vi må utvikle og utfordre oss selv, i takt med hvordan stadig flere konsumerer TV. 

– TV 2s offensive fokus på streaming passer godt med våre journalistiske ambisjoner. Det er en distribusjon der vi kan tilby lengre og mere dyptgående samtaler, tilrettelagt for moderne seere som er vant til å velge, sier Skavlan videre. 

  • Saken blir oppdatert.
Powered by Labrador CMS