- Hva er et godt pressefoto? Det er et bilde som dokumenterer noe. Det gir informasjon. Og det fremkaller følelser.
Slik oppsummerer Johan Arnt Nesgård hva han jakter etter. Han har lang erfaring som fotograf i Trønder-Avisa, og en lang rekke priser for sine bilder.
Under Hellkonferansen på Stjørdal denne helga delte Nesgård noen av sine beste tips - oppsummert til 10 gode råd, og selvsagt: Med en rekke eksempler til hvert punkt.
Et bilde forteller som kjent mer enn 1000 ord.
1. FORBEREDELSER
Når gjør du en avtale? Kan du dokumentere det du faktisk skal skrive om? For eksempel om en bonde er i nærheten av fjøsen, om læreren er på jobb eller om fotballspilleren er på banen.
- Eller du kan montere et kamera i taket lenge før basketkampen, sånn at du får tatt dette bildet, forklarer Johan.
Planlegging handler også om å vite hvor folk du skal ta bilder av, beveger seg - slik at du gjerne får med både objektet og omgivelsene. Det vil si folk rundt.
2. TID
- Tid er selvsagt avgjørende. Enten at du er raskt på plass der det skjer - eller at du bruker tid på å dokumentere det som skjer, sier Johan.
Noen ganger handler det også om vente lenge nok på et sted til at det rette bildet kommer. I noen tilfeller kan tid også bety en reportasje over flere måneder.
3. STED
- Det optimale bildet tar du stort sett aldri på et kontor! Få folk ut av kontoret, lyder rådet.
4. TA SJANSEN!
- Nå er vi ikke så ofte på Lerkendal lengre, men noen ganger setter jeg meg på et annet sted enn bak mål. For å få med seg de situasjonene som skjer annet sted på banen. Det handler om å tørre å sette seg et annet sted enn det mest åpenbare i en situasjon, for å få det uventede bildet som noen ganger dukker opp.
5. ELEFANTEN I ROMMET
- Skal du få de gode bildene, så må du tørre å bli synlig - være elefanten i rommet. Da får du med deg både det som skjer, og alle andre i bakgrunnen.
6. KONTRAST
- Prøv å tenk kontrast i bildene. Ikke bare i svart og hvitt, men i bildeinnholdet. Stor og liten, glad og lei seg. Kontraster i følelser gir alltid bildene en ekstra dimensjon, sier Johan.
7. BAKGRUNN
- Ofte prøver jeg å få rent gress, rene vegger, snø, rene flater i bakgrunnen - for å fokusere på det som er viktig, forteller Johan.
Men da må man plassere seg riktig. Det gjør det ikke minst også lett på deske å legge tittel og ingress på bildene på desk. Alternativet er å kjøre stor blenderåpning - for å gjøre liten dybdeskarphet.
8. INNRAMMING
Noen ganger kan man «ramme inn» motivet i noe - som gjerne forteller hva saken handler om.
9. BLITZ - ELLER IKKE BLITZ?
- Jeg bruker stort sett ikke blitz. De nyeste kameraene er så gode at man nesten aldri trenger det. Men når jeg bruker det, er det for å få fram enkelte elementer som må lyses opp - for å fortelle historien.
10. FANG ØYEBLIKKET!
- Og dette trumfer alt jeg har snakket om fram til nå!
- Bildet kan være uskarpt, dårlig bakgrunn og dårlig eksponert - men det betyr ikke noe hvis det fanger øyeblikket, understreker Johan Arnt Nesgård.