I anledning årets bilde hadde Pressefotografenes klubb (PK) invitert til debatt om fotografiets plass i journalistikken.
I panelet satt Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten, Tora Håndlykken, nyhetsredaktør i VG, Magne Storedal, sjefredaktør i Avisa Oslo, Silje Hovland, redaktør i TV2 og Cicilie S. Andersen, fotojournalist i NRK og nestleder i PK.
Andersen er klar på hun er bekymret for at hun mener det ansettes for få fotografer i faste stillinger i redaksjoner.
– Jeg hører gjentagende ganger at alle skal være så flermediale. Det er sjeldent jeg hører at vi skal ha store sterke fagmiljøer i foto, hvor man kan heve kompetansen og sparre med hverandre, sier Andersen.
– Om alle skal mange bein å stå på, så er det vanskelig å ha spesialister, legger hun til.
– Video er den foretrukne måten
Sjefen hos Avisa Oslo, Storedal, mener video er viktigere enn stillbildet i dagens digitale hverdag.
– Vi tenker annerledes og levende bilder. Video er den foretrukne måten å komme ut til leserne våre. Vi ser at yngre lesere flytter seg mer mot formater som ikke er tekstbasert, men videobasert. Vi vil være i synk, med disse, sier Storedal.
Andersen var ikke enig i redaktøren i Avisa Oslo.
– Jeg kan se at det er der annonsepengene kommer inn. Men jeg er uenig i at det er det viktigste. Video er viktig for å vise hva som skjer. Men vi må også ta innover oss samfunnsoppdraget, tolkningen av situasjonen og forstå sakens klima.
Mener man husker de ikoniske bildene
Hun får støtte fra VGs nyhetsredaktør, Tora Bakke Håndlykken.
– Jeg er uenig med Magne. Stillbilder og video har ulike funksjoner. Hvis du ser tilbake, hva husker du? Det er ofte de ikoniske bildene.
Aftenposten-sjef Trine Eilertsen mener det ikke er noen motsetning mellom stillbildet og video.
– Video brukes som god dokumentasjon av dramatiske hendelser. Men de beste bildene rører oss. Kanskje leser folk teksten, men de er ikke uberørt av de bildene. Det øyeblikket der kan ikke hvem som helst fange. Det ligger en stor jobb bak, sier Eilertsen.