Erna Solberg koste seg på Kendrick Lamar-konserten, men pressefotografene fikk ikke ta bilder av artisten. Diskusjoner om fotoforbud- og restriksjoner har preget Øya-dekningen i mediene. Roald, Berit / NTB scanpix. Bildet av kontrakten har vi fått oversendt av VG.
Frustrert over fotonekt: Her er kontrakten VG ikke signerte for å få ta bilder av Arctic Monkeys på Øya
Blant annet begrenser den hvor lenge i etterkant av konserten bildene kan brukes. - Vi er fortvila over situasjonen, sier fotosjef i VG, Annemor Larsen.
Debatten om fotoforbud på store konserter med internasjonale artister raser.
Først var det Eminem på Voldsløkka i slutten av juni, og nå senest Kendrick Lamar på Øya og kveldens Britney Spears-konsert i Telenor Arena, som nedlegger totalt fotoforbud under konsertene og nekter norske pressefotografer å ta bilder under konsertene deres.
- Vi er fortvila over situasjonen. Under Kendrick Lamar valgte vi å gå utenfor området for å fotografere der. Og vi valgte å trykke bildene av hensyn til leserne våre, sier fotosjef i VG, Annemor Larsen, til Medier24.
Fikk presentert kontrakt rett før konsertstart
Under onsdagens Arctic Monkeys-konsert på Øya var det ikke nedlagt fotoforbud, men kort tid før konsertstart fikk den utsendte VG-fotografen presentert en fotokontrakt, som regulerte en rekke aspekter ved hvordan bildene tatt under konserten kunne brukes i ettertid.
- Det er ganske frustrerende for en som skal stå der i halvmørket og lese tung, juridisk engelsk. Nå var fotografen vår lur nok til å sende kontrakten tilbake til redaksjonen, og vi ga han beskjed om å ikke signere, men det er likevel en krevende situasjon å stå i, sier Larsen.
Redaktør for visuell kommunikasjon i NTB, Christina D. Nygaard, opplyser om at de ikke har blitt forelagt noen kontrakt, men at de på generelt grunnlag ikke signerer denne typen fotokontrakter. Det har de heller ikke gjort i dette tilfellet.
Blant annet inneholdt fotokontrakten følgende paragrafer:
Dette er utdrag fra kontrakten som fotografene som ønsket å fotografere under Arctic Mokeys-konserten måtte signere for å få tillatelse til å ta bilder. Hele kontrakten ser du på bildet.
Kun bilder tatt innenfor et gitt område kunne brukes: «The photographs shall ONLY be taken at the Event and ONLY during the first three (3) songs, ONLY from within the pit area NOT anywhere else and NO flash photography skall be used».
Bildene kunne bare brukes de første tre månedene etter konserten: «You shall not be entiteled to make any use of the photographs other than by way of news syndication solely to promote the shows listed above for three (3) months from the date of the event»
Kontrakten gir selskapet/artisten rett på kompensasjon, om bildene ikke brukes i henhold til avtalen: «You acknowledge and agree that any unauthorized use or exploitation of the Photographs (whether those Photographs are authorized or unauthorized) may not be reasonably or adequately compensated by damages and therefore you (and any entity on your behalf) hereby confirm that we shall be entitled to equitable og injunctive relief in relation to any breach of suspected breach og your undertakings and/or warranties and/or agreements hereunder»
Norsk lov er ikke gjeldene for kontrakten: «This agreement shall be governed by the laws of England and Wales whose courts shall have exclusive jurisdiction»
Vanskelig med gjenbruksbegrensninger
For VG og fotosjef Larsen er det særlig paragrafen som begrenser gjenbruk av bildene som gjør at umulig for dem å signere kontrakten.
- Det at de forlanger at vi ikke kan bruke bildene etter tre måneder, og at vi ikke eier bildene etter det, det kan vi ikke gå med på, sier Larsen.
- Artistenes management bryr seg selvfølgelig ikke om hvorvidt norsk presse dekker konserten eller ikke, men det er synd hvis Øya-festivalen ikke klarer å se norske mediers behov, sier hun.
- Konserter og kulturarrangementer er en arena hvor artistens merkevare står opp mot vårt behov for å fotografere. Det er klart det er big business, og mye penger, i å ha kontroll over bildestrømmen, sier hun.
Larsen mener det er for dårlig av en så stor festival som Øya at de lar artistene levere denne typen kontrakter svært kort tid i forveien.
- Jeg mener at en så stor og proff arrangør som Øya, burde levere kontrakter på norsk. Og om det ikke er mulig, i alle fall levere dem på forhånd, slik at vi har en mulighet til å oversette det som står der selv, sier Larsen.
Hun understreker også at det er mulig å legge til rette for at fotografene skal få tatt gode bilder.
- Vi har opplevd strålende forhold for våre fotografer på mange konserter. Rolling Stones feks i Bergen, hadde suverene fasiliteter og til og med lyssatt scenen med en fargetemperatur som skulle hjelpe fotografene. Vi har også opplevd konserter med egen fotomanager, så det ER mulig.
Det har gått fra vondt til verre
Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, sier at denne kontrakten helt klart legger begrensninger på medienes mulighet til å fritt løse sitt oppdrag, men at det ikke er det verste han har sett.
- Også her er det uakseptable begrensninger, primært i forhold til gjenbruk. Dette er nok et eksempel på kontrakter som vi mener man ikke bør skrive under på, men som dessverre ikke er veldig sjokkerende, sier han til Medier24.
Han mener situasjonen knyttet til fotorestriksjoner og -forbud under konserter har forverret seg de siste årene.
- Jeg mener det har blitt verre de siste årene. Vi har vært vant til kontrakter med mange rare formuleringer og begrensinger, men nå har vi hatt flere eksempler hvor artister nedlegger totalforbud mot fotografering, og det er en utvikling som har kommet de siste årene, sier Jensen.
Og han mener det fremstår som mer og mer gammeldags å forsøke å begrense fotostrømmen ut fra konserter.
- Fotoforbud fremstår jo som mer og mer arkaisk, spesielt i lys av den teknologiske utviklingen. Hvis du skal nedlegge et reelt forbud, så må du begynne å inndra folk sine mobiltelefoner, sier han.
Nå spiller Jensen ballen over til managementselskapene, som han håper kan legge press på sine internasjonale partnere.
- Vi må forsøke å få de norske mangementselskapene om å overbevise sine partnere og de de har kontrakter med om at dette går ikke i Norge. Vi hadde møte med dem for noen år siden, men alt tyder på at det er på tide ha et nytt møte.
- Dessverre får vi dem sjeldent til å endre oppfatning
PR-sjef på Øya-festivalen, Jonas Prangerød, sier til Medier24 at de selvfølgelig skulle ønske seg at pressefotografene hadde anledning til å fotografere fritt under alle Øya-konsertene.
- Vi skulle helst sett at det var mulig å ha fotografer på alle konsertene på festivalen vår. Hvert eneste år får vi beskjed i relativt kort tid før festivalen at det er noen artister som ønsker fotokontrakter eller fotorestriksjoner, sier Prangerød.
Han understreker at de ikke har kontroll på hva som står i kontraktene, og at de stort sett allerede har signert kontrakt med artisten når de første henvendelsene om fotorestriksjoner kommer fra managementet.
- Da prøver vi å gå i dialog med artistene og managementet, forklare dem at det er utfordrende å håndheve, og hvordan norske fotografer og norske medier kommer til å reagere på slike restriksjoner. Dessverre er det sjelden slik at vi får dem til å endre oppfatning, sier Prangerød.
Han sier at de gjorde dette både overfor teamet rundt Arctic Monkeys og Kendrick Lamar.
Ikke tid til kvalitetssikring av oversettelser
Han sier at de første henvendelsene om fotorestriksjoner gjerne kommer noen uker før festival.
På spørsmål om hvorfor kontraktene da ikke kan være tilgjengelige på norsk, svarer Prangerød at de heller ikke får forelagt selve kontrakten før rett i forkant av konserten.
- Det gjør at vi ikke har tid eller ressurser til å oversette kontrakten og kvalitetssikre oversettelsen, for å være helt sikre på at kontraktene er identiske på norsk og engelsk.
Han har forståelse for at mediene velger å nedprioritere konserter der de ikke får være til stede med egne fotografer.
- Vi ser at det på flere og flere store konserter blir slik at mediene kun skriver en kommentar om hvorfor de ikke er til stede. Det har vi forståelse for at mediene velger, men det er synd for oss og sannsynligvis også synd for artisten, som nok kunne fått et stort oppslag i det relativt store markedet som Norge er, sier han.
Han er klar på at de gjerne skulle ha gjort mer for å legge til rette for den frie pressen, men at deres største forpliktelse til slutt er overfor publikum, som har betalt for å se artisten.
- Vi kan ikke risikere at artistene ikke går på scenen. Vår fremste forpliktelse er overfor publikum, som har betalt for billettene, sier han.