Konsulent og tidligere TV 2 Sumo-sjef Kristian Bruarøy tror tapet av Premier League-rettighetene kan gjøre TV 2 mer aggressive i budrunden om norsk fotball.VIS
Tidligere Sumo-sjef tror TV 2 vil være aggressive i kampen om norsk fotball
Kristian Bruarøy tror TV 2 kan bli ekstra aggressive i budrunden om rettighetene til å sende norsk toppfotball, som følge av at de har mistet rettighetene til Premier League.
I forrige uke gikk fristen for å legge inn bud for å overta rettighetene til å sende norsk toppfotball ut.
Den nye avtalen vil strekke seg i seks år fra og med 2023, og det er allerede kjent at Altibox og Telenor har gått sammen i et bud om rettighetene. Det samme har også Amedia, Polaris og Schibsted, ifølge Kampanje.
I tillegg skal nåværende rettighetshaver Discovery og TV 2 være involvert i budrunden.
Tror pengene avgjør
Kristian Bruarøy var sjef for TV 2 Sumo i fire år, og var blant annet med på å starte opp tjenesten. I dag driver han sitt eget konsulentfirma.
Han tror TV 2 ønsker å sikre seg en annen viktig fotballiga, ettersom de mister rettighetene til å sende engelske Premier League fra 2022/23-sesongen.
– Hvis to eller tre aktører er veldig interessert, betyr det at prisen øker. At TV 2 mister Premier League-rettighetene om halvannet år, gir et scenario som gjør at de vil være på utkikk etter en annen viktig liga, som igjen kan gjøre de mer aggressive i budrunden, sier Bruarøy til Medier24.
– Hvem tror du stikker av med rettighetene denne gangen?
– Den som betaler best, og så har jo rettighetene til Eliteserien hatt for vane å flytte på seg hver gang. Så er det også sånn at norsk fotball har et behov for å være synlig nok. Troverdighet i og tilgjengelighet for produktet du skal lage, var nok en av de tingene Discovery fikk til sist.
Den tidligere TV 2 Sumo-sjefen legger også til:
– Man kan ikke bare si at man vil gjøre noe bra. Man må også fortelle hvordan man skal gjøre det, både redaksjonelt, teknisk og forretningsmessig, svarer Bruarøy.
Bruarøy er usikker på hva rettighetene til slutt vil komme til å koste. Han understreker likevel at prisen på rettighetene sjelden går ned, sesong for sesong hos betydningsfulle rettigheter som Eliteserien.
Skifter aldri fotballag
TV-ekspert og forsker ved NTNU, Harry Arne Solberg, vil ikke komme med noen bombastiske utsagn på spørsmål om hvor mye rettighetene kommer til å koste for den som sikrer seg dem til slutt.
– Det blir bare spekulasjoner. Det spørs hvor viktig det er for dem, og hvor ivrige de er. Fotball er idretten som funker på betal-TV og for norske fans er det Premier League og den norske ligaen som gjelder, sier Solberg til Medier24.
Og legger til:
– Jeg vil tror Premier League er blitt viktigst nå. De andre idrettene r vi ikke villig til å betale for i større grad, og de går i større grad på frie kanaler, sier han og lister opp alpint og langrenn som eksempler.
Samtidig mener Solberg at fotball ikke er den mest populære idretten på TV blant nordmenn, men at det likevel er størst betalingsvilje for fotballen.
– Vi gjorde en undersøkelse blant nordmenn og ba folk rangere TV-rettighetene, og da kom skiskyting og langrenn på første- og andreplass, med hopp og fotball på tredjeplass.
Solberg peker også på at mange fotballsupportere er svært lojale til sine favorittlag, og forblir tilhengere av sine klubber livet ut.
– Som politikeren Odd Einar Dørum sa: Du kan skifte ut alt, både kone og jobb, men aldri fotballaget. Det har du resten av livet. Det finnes knapt noe produkt vi er så trofaste til, sier han.