Fotballpresident Lise Klaveness, TV 2 sjef Olav Sandnes, Amedia-sjef Anders Opsahl og MyGame sjef Harald Strømme på Ullevaal stadion fotografert i sammen i forbindelse med signeringen av ny avtale om TV-satsing på breddefotball tilbake i 2022.

Fotballpresidenten advarer mot en usikker fremtid for inntektene fra TV-rettigheter

NFF-topp Lise Klaveness uttrykker bekymring for medienes evne til kjøpe rettighetene.

Publisert

Fotballpresident Lise Klaveness advarer mot en usikker fremtid for inntektene fra TV-rettigheter, i en tid hvor mediebransjen opplever store endringer. Det skriver VG.

– Mye har skjedd i mediemarkedet siden den gang, sier Klaveness til VG, med henvisning til den nåværende avtalen med TV 2, verdt 750 millioner kroner årlig, som løper til 2028.

Hun uttrykker bekymring for at verdien på fotballrettigheter, som for første gang viser tegn til stagnasjon, også vil påvirke norsk fotball. 

– Vi kan ikke regne med eller tro at dette ikke gjelder for norsk fotball, understreker hun.

Klaveness peker på nødvendigheten av å forberede seg godt for fremtiden, spesielt siden forhandlinger om nye TV-rettigheter vil starte lenge før den nåværende avtalen utløper.

Medieekspert Lasse Gimnes sier til VG at mange norske og nordiske medieselskaper står overfor vanskelig utfordringer som kan påvirke evnen til å konkurrere om rettigheter.

– Mange sliter med lønnsomheten, og det får konsekvenser for budrundene og betalingsviljen for innhold, sier han til VG.

Han legger til at selv om nye aktører som Amazon og Disney nå kaster seg inn i kampen om rettighetene i Norden, vil det fortsatt være utfordrende å oppnå prisøkning på sportsrettigheter i nærmeste fremtid.

Les hele saken hos VG.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS