Norges Lisa-Marie Karlseng Utland feirer med en "selfie" sammen med resten av laget etter 2-0 scoringen under VM kampen i fotball for kvinner mellom Norge og Nigeria.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixStian Lysberg Solum
Rekorddekning:
Årets fotball-VM er tidenes mest omtalte i norske medier
Norges kvinnelandslag har aldri tidligere fått så mange medieoppslag i forbindelse med et mesterskap.
Årets fotball-VM for kvinner ble allerede før første kamp døpt «tidenes VM», med historisk satsing fra flere av de store internasjonale TV-kanalene - her hjemme frontet av NRK og TV 2.
Nå viser seg også at mesterskapet har generert en historisk stor omtale i norske medier generelt.
For allerede en snau uke før mesterskapet avrundes med søndagens finale, så har årets VM totalt sett fått mer omtale enn hele VM i 2015 til sammen. Det viser tall fra Retriever som Medier24 har fått tilgang til.
– Analysen viser at årets VM i fotball for kvinner vil sette ny rekord i medieomtale. Når vi er kommet til kvartfinalene er det publisert rett i overkant av 4000 medieoppslag knyttet til mesterskapet. Til sammenligning ble hele mesterskapet i 2015 omtalt i 3700 oppslag totalt, sier analysesjef i Retriever, Guro Lindebjerg til Medier24.
I forrige uke var det eksempelvis nesten 1300 oppslag, mens det for tilsvarende VM-uke i 2015 var vel 600 oppslag. Det er over dobbelt så mange omtaler.
Til sammenligning var det totale antallet medieoppslag for EM i 2017 på rundt 1900.
Kildegrunnlaget for analysen inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende fjernsyns- og radiosendingene.
Ettersom Norge nå er ute av VM, fortventes det imidlertid at tallene vil falle noe den neste uken.
– Det er klart at omtalen vil dabbe litt av nå som Norge dessverre er ute av dansen, men 2019-mesterskapet vil uansett overgå fjorårets målt i medieomtale, sier Lindebjerg.
TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen gleder seg uansett over det tydelige løftet de siste ukene har gitt.
– I tillegg til den VM-feberen de norske jentene har skapt er det mest gledelige med mesterskapet at den generelle interessen for internasjonal kvinnefotball har økt betraktelig. Det er her vi snakker om et tydelig tidsskille, sa Jansen Hagen i en pressemelding etter kvartfinalen forrige uke.
– Har sammenheng med profesjonaliseringen
Også Lindebjerg mener det nå den økte satsingen - ikke bare på årets fotball-VM, men også på kvinnefotball generelt - nå gir et løft i norske medier.
– At norske mediers dekning av kvinnefotballen har økt de senere årene vil jeg mene har sammenheng med profesjonaliseringen av norsk kvinnefotball, sammen med økt mobilisering i kvinnefotballen, sier Lindebjerg.
– Fokus på likestilling mellom herre- og kvinnefotball, det faktum at flere store samarbeidspartnere har kommet på banen og et ønske om å gi jentene like muligheter har gitt kvinnefotballen flere tydelige profiler, noe som igjen gir mer medieomtale. Det er også vokst frem flere tydelige stemmer i kvinnefotballen, noe som er med på å aktualisere og generere fokus på idretten også i mediene, sier Lindebjerg.
At både NRK og TV 2 i år har løftet frem VM-kampene på sine plattformer har gitt effekt, tror Retriever-sjefen.
– Det spiller nok også en rolle at kampene er mer tilgjengelig i dag, med streamingmuligheter på nett, og flere direktesendte kamper på NRK. Tilgjengeliggjøring øker kjennskap og interesse, noe som igjen vil gi mer omtale i mediene, sier Lindebjerg.
Den forrige seerrekorden i VM for Norge var for øvrig kampen mot Tyskland i 2015 med et snitt på 557 000 seerne. Den mest sette landskampen er imidlertid EM-semifinalen mot Sverige i 2005 med 900 000 i snitt.
Og totalt sett melder både NRK og TV 2 om en økning i seertallene for kvinnelandslagets kamper.
VM-kampene fra 2015 hadde følgende snitt: Elfenbenskysten (498 000), Thailand (495 000), Thailand (478 000) og nevnte Tyskland (557 000).
Til sammenligning var snittfordelingen på årets VM-kamper slik: Frankrike (661 000), Sør-Korea (535 000), Nigeria (468 000), Australia (668 000) og England (718 000).
Sammenlignet med VM i 2015 er det økning på 18 prosent, opplyser NRK, ifølge Kampanje.
Også utenfor Norge har interessen tatt av i år. Ifølge BBC hadde Englands åpningskamp mot Skottland hele 6,1 millioner seere, noe som gjør oppgjøret til den mest sette kvinnefotballkampen noen sinne.