Akkurat nå sitter en rekke medieselskaper og byr på deler av verdens mest ettertraktede TV-rettigheter.
Og det handler ikke «bare» om hvem som skal vise Manchester United mot Liverpool de neste årene. Det handler om så utrolig mye mer enn det.
For TV 2, som mistet rettighetene til Eliteserien da Discovery snappet dem opp, kan dette bety nok en fotballsmell. Som selvfølgelig svir.
For det handler om relevans, hvilke målgrupper man når ut til, hvilken kompetanse man skal besitte, hvilke profiler man beholder – og ikke minst hvor mange abonnenter man kan skaffe inntekter gjennom. Dette kommer på toppen av svært lukrative annonseavtaler mot en pengesterk målgruppe.
Og da har vi ikke engang snakket om sekundæreffekten fra sportsrettighetene – som sørger for trafikk til TV2.no, innovasjon i organisasjonen, tilgang på det beste redaksjonelle innholdet – og en rekke andre ting.
Alt dette er i spill. Det er lett å forstå dersom man er litt skjelven i Bergen om dagen.
Direktesendt sport er en trafikkdriver uten like – og utgjør en betydelig andel av Sumo-abonnentene til TV 2, opplyser en kilde. Og det er enkelt: Jo færre abonnenter, jo dårligere produkt. Upopulært innhold har som kjent svært kort levetid i denne bransjen. Og et Sumo-abonnement med Premier League koster nesten dobbelt så mye som et abonnement uten tilgang. Det sier ganske mye.
For man skal ikke kimse av hva engelsk fotball betyr for TV 2. Svært mange profiler er dyrket fram, en betydelig andel fra sportsredaksjonen er dedikert rundt satsingen – og brukerne til TV 2 er blodfans. Derfor vil det selvfølgelig være en gigantisk utfordring om de skulle tape budrundene.
Og det vil selvfølgelig har noe å si for bemanningssituasjonen i kanalen. Hva skal de med en rekke PL-dedikerte eksperter, produsenter, teknikere og mye annet dersom sendingene forsvinner?
En av konkurrentene rundt forhandlingsbordet er TV3 og Viaplay-eier Nordic Entertainment Group (NENT). I dag eier de Premier League-rettighetene i Finland, Sverige og Danmark – og kilder tett på sier at de er ikke mindre interessert i å eie de samme her i Norge.
De har det siste halve året slanket hele organisasjonen og kuttet ut en betydelig andel ansatte fra det norske kontoret. Skulle de derimot få rettigheter på ny, så er det trolig duket for en ny vår i Akersgata 73.
Og det er kort vei til TV 2 for å hente profiler, for å si det sånn. Dette vet TV 2 – og dette vet NENT.
Men er det total krise for TV 2 om de mister rettighetene?
Ja, mener nok de aller fleste i sportsredaksjonen. Men hvis det er sånn at prisen blir helt latterlig høy, så skvises marginene. Da kan det være lurt å «stå han av».
For det er ikke bare sportsrettigheter som er en trafikkmaskin for norske strømmetjenester og kanaler. Vi har nemlig et annet stort konkurransefortrinn her til lands: Norsk språk.
Frigjøres betydelige Premier League-midler i TV 2 til annen satsing, så kan det sørge for mye mer norsk innhold – som også kan ta markedsandeler i årene fremover.
Dette har for eksempel Discovery forstått i stor grad – og evnet å kapitalisere på. Ta satsinger som «Ex on the beach» eller «Hvite gutter». Ikke bare sees det lineært, men det strømmes i betydelig grad – og ikke minst: Det selger bøttevis med abonnement.
Så er det krise om de taper rettighetene?
Ja, litt. Men TV 2, aka «Norges seriemester», overlever nok.