Det norske kvinnelandslaget i fotball vekket stor interesse da de kom helt til kvartfinalen av fjorårets verdensmesterskap. Nå har NENT Group sikret seg rettighetene til det neste mesterskapet som spilles om tre år,

NENT sikret seg VM-rettigheter: – Vil inspirere neste generasjons superstjerner

Samtidig er administrerende direktør Anders Jensen klar på at han ønsker å sende mer kvinneidrett i årene som kommer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nordic Entertainment Group, (NENT Group) som blant annet eier Viaplay og Viasat,  har sikret eksklusive rettigheter i Skandinavia til å vise verdensmesterskapet i fotball for kvinner i 2023.

Alle kampene fra mesterskapet vil vises på strømmetjenesten Viaplay og utvalgte kamper på selskapets åpne TV-kanaler.

Kvinnenes fotballmesterskap har raskt vokst i popularitet, og VM i 2019 tiltrakk mer enn én milliard seere verden rundt. Sverige, som fikk bronsemedalje i 2019, hadde 2,3 millioner seere under seminfinalen mot Nederland.

Sverige (nummer 5 på FIFA-rangeringen), Norge (12) og Danmark (16) er alle forventet å kvalifisere til mesterskapet, som betyr at landslagskvinnene har tidenes mulighet til å vise seg fram på verdens største fotballscene.

NENT Groups administrerende direktør, Anders Jensen, forteller at rettighetskjøpet er perfekt for det nordiske mediekonsernet.

­– Vi har en av verdens mest ettertraktede sportspakke, men 80 prosent av sendingene våre dekker herrene. Dette må endres, og jeg er derfor ekstra glad for dagens nyhet, sier Jensen i en pressemelding.

Og legger til: 

– Hvert år viser vi mer enn 100 direktesendte kamper fra de største fotballigaene for kvinner på Viaplay, og med fotball-VM i 2023 bekrefter vi vår langsiktige forpliktelse til sporten. Dette vil bli det største fotballmesterskapet for kvinner noensinne, og vår dekning vil nå et nytt publikum og inspirere neste generasjon av lokale superstjerner.

Powered by Labrador CMS