VGs Natalie Remøe Hansen og Kristoffer Kumar mottok diplom under Fortellingens Kraft 2019. Kollegaene Erlend Ofte Arntsen og Tore Kristiansen var ikke til stede.

Fortellingens Kraft 2019:

VG hedret for «Tindersvindleren». Se alle diplomvinnerne her

«Fenget et publikum på 2,5 millioner. Både selve historien og formidlingen har fått internasjonal oppmerksomhet», uttaler juryen om VGs avsløring.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag delte Fortellingens Kraft 2019 ut pris og diplomer for god fotellerjournalistikk på Ole Bull Scene i Bergen.

Over 50 bidrag har kommet inn til juryen, som for første gang i historien deler ut Fortellerprisen.

I juryen sitter leder Morten Frich, nyhetsredaktør i Politiken – og Kari Hesthamar, Hilde Sandvik, Per Christian Magnus og Bjørn Asle Nord.

Totalt deles det ut fire diplomer og én hovedpris.

Hovedprisen gikk til Mads Nyborg Støstad og Patrick da Silva Sæther for «Jakten på klimaendringene».

Disse vant diplom:

Tindersvindleren

VGs Natalie Remøe Hansen, Kristoffer Kumar, Erlend Ofte Arntsen og Tore Kristiansen sin sak om «Tindersvindleren» ble også hedret med hederlig omtale.

Juryen skriver:

«Nyskapende fortellergrep og undersøkende journalistikk smelter sammen på en overbevisende måte.

En historie om begjær, lengsel etter kjærlighet, og svindel fanger oss fra første skroll på mobiltelefonen - og vi rives uavbrutt med videre.

Det fortelles med få ord.

Der mange ville brukt tekst i langformat og tradisjonelle sitater, veksles det mellom korte videoer, bilder, lydmeldinger og et unikt materiale med tekstmeldinger som gir historien dialog og driv.

VGs Natalie Remøe Hansen og Kristoffer Kumar mottok diplom under Fortellingens Kraft 2019. Kollegaene Erlend Ofte Arntsen og Tore Kristiansen var ikke til stede.

Det fortelles visuelt, uten sidespor og det hele virker svært effektivt i formatet historien så bevisst er rendyrket for, mobiltelefonen.

Teamet bak “Tindersvindleren” tar publikums oppmerksomhet på alvor, gir frasen “digital fortelling” substans og viser nye veier for formidlingen. 

“Tindersvindleren” fenget et publikum på 2,5 millioner. Både selve historien og formidlingen har fått internasjonal oppmerksomhet.»

NRKs sak om Mats «Ibelin»

NRK og Vicky Schaubert fikk hederlig omtale for deres sak «Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans».

I sin begrunnelse skriver juryen:

«Noen fortellinger har kraft i seg til å endre synet man har på verden.

Historien om gameren Mats er en slik: Gutten som vokste opp med store, fysiske handikap, som natt etter natt spilte spill og fikk foreldrene til å tro at han var ensom. Så var han likevel ikke det.

Tittelen røper med en gang historiens kjerne: “Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans”. Hvorfor? Fordi Mats gjennom spillingen hadde skapt seg en ny verden, en verden der han var en av lederne, han hadde skapt seg ny kropp, nye vennskap, nye evner. Den dagen han ble gravlagt, ble det tent lys for ham over hele Europa.

“Gameren” er ikke skrevet som en klassisk lineær fortelling; den kretser stadig rundt Mats, rundt hans natteliv, tilbake til foreldrene - ut i spillverden - og tilbake igjen - helt til man til slutt får være med når kisten med gutten bæres ut av kirken.

NRK og Vicky Schaubert fikk hederlig omtale for saken om Mats «Ibelin».

Fordi den forteller en historie vi nesten aldri hører, fikk "Gameren" også et enormt nedslagsfelt og skapte etterdønninger.

NRK registrerte over én million klikk. Oppfatninger ble snudd på hodet: verden er ikke bare det vi ser. Historien om Mats kaster nytt lys over barn og dataspilling, og gav foreldre mulighet til å se barna sine på en ny måte. 

For dette arbeidet fortjener Vicky Schaubert hederlig omtale.»

Dagbladets Trude Lorentzen

For dokumentaren «Historien som må fortelles før ordene forsvinner» fikk Trude Lorentzen hederlig omtale.

I sin begrunnelse skriver juryen:

«"Historien som må fortelles før ordene forsvinner" utmerker seg ved et svært godt språk, og ved at den formidler et vanskelig tema fra innsiden. Fortellingen gir oss en dypere forståelse av sykdommen demens, både gjennom historiske fakta, legevitenskap og ikke minst hovedpersonens opplevelse av langsomt å miste seg selv.

Denne dokumentaren kombinerer den sterke, menneskelige historien med fordypning og læring, og tar oss med inn i en fortelling der hovedpersonen langsomt mister seg selv. Vi som lesere får bli med inn i dette komplekse og ukjente landskapet som representerer en av vår tids store medisinske utfordringer.

Dette er en historie om tap av språket, og dypest sett også av seg selv, men det er også en fortelling om håp og kjærlighet. Historien er fortalt slik at leseren kan identifisere seg og forstå hvordan det er å leve med demens, en sykdom som rammer hundre tusen nordmenn hvert år.

For dokumentaren "Historien som må fortelles før ordene forsvinner" fortjener Trude Lorentzen hederlig omtale.»

Trude Lorentzen fikk hederlig omtale for dokumentaren «Historien som må fortelles før ordene forsvinner».

Orderud-podkast

For arbeidet med serien «Familiene på Orderud», fikk Joachim Førsund, Bendik Mondal og Sigurd Øygarden Flæten hederlig omtale.

Juryen skriver:

«Denne podkast-serien tar for seg norgeshistoriens største krimgåte. Men i stedet for å jakte på bevis og avsløringer, søker fortellingen å forstå de involverte menneskene. Vi kommer tett på medlemmene i de ulike familiene knyttet til drapssaken. Vi får deres tanker, følelser og handlinger formidlet, og slik trer komplekse personligheter fram.

Som lyttere sitter vi igjen med en opplevelse av å forstå, og kanskje å ha kommet nærmere sannheten om trippeldrapssaken på Orderud gård.

Serien består av unike arkivopptak, ladede øyeblikk, og dvelende samtaler som avdekker til nå ukjente forbindelser. Programskaperne overlater til oss som lyttere å trekke våre egne konklusjoner. Seriens effektive dramaturgi gir oss også et unikt klimaks i siste episode.

Joachim Førsund (på bildet), Bendik Mondal og Sigurd Øygarden Flæten fikk hederlig omtale for podkastserien «Familiene på Orderud».

Historiefortellingen, og bruken av velkomponert musikk og dynamiske lydelementer, løfter denne serien opp på et høyt internasjonalt nivå for podkast-serier.»

Powered by Labrador CMS