(Pressens hus): I en debatt på Pressens hus onsdag, ble medietrykket rundt Marius Borg Høiby de siste ukene diskutert. Mediene meldte selv i august at saker om Høiby var blant de mest leste.
Høiby er siktet for flere forhold, blant annet kroppskrenkelse. Det har de siste ukene blitt publisert bilder fra åstedet, video fra Italia, og lydopptak fra telefonsamtaler.
Se og Hør-redaktør Ulf André Andersen, nyhetsdirektør Marius Tetlie i NRK og Eva-Therese Loo Grøttum, avdelingsleder for nyheter i VG, fortalte om sin dekning av saken.
– Må veie tyngre
Debattleder Gry Veiby spurte Andersen om bildene de publiserte fra åstedet hvor volden skal ha skjedd, med en kniv i veggen. Fornærmede i saken har uttalt at det føltes som et svik at bildene ble publisert.
– Jeg forstår at det vekker sterke følelser, men i denne alvorlige saken må det veie tyngre, sier Andersen.
Loo Grøttum ble spurt om hvorfor VG publiserte deler av en
et lydopptak fra en telefonsamtale hvor Høiby kommer med trusler, og om det var
for inngripende.
– Det er selvfølgelig noe som
er viktig for oss. Saken er fremdeles i en tidlig fase, men man kan anta at
dette er vil bli en stor sak.
Hun legger til at de kun valgte å publisere de delene av
lydopptaket som belyser saken.
Det ble også diskutert at VG og Se og Hør fulgte etter Høiby
til Italia da han dro dit.
VG tok kontakt med Høiby i ankomsthallen, men han ønsket
ikke å snakke med dem. Se og Hør fulgte etter Høiby mens han var ute på byen i
Italia.
Tetlie mener det å følge etter Høiby var å gå for langt.
– Der går det en linje. Hva
forteller de bildene annet enn at han hygger seg? Selv om man er siktet i en
straffesak, kan man hygge seg.
Andersen forsvarte at Se og Hør fulgte etter Høiby på byen i
Italia.
– Bildene viser hvor stor
avstand det er mellom uttalelsen han ga og det han gjør, og det har det norske
folk rett til å vite.
Andersen påpekte at de ønsket å få kommentarer fra Høiby.
– Knyttet til de nye fornærmede
i saken. Vår jobb er å få folk i tale.
Samlet trykk
Panelet snakket også om det samlede medietrykket. Fagsjef i Norsk psykologforening og medforfatter av boka «I
medienes søkelys», Kim Edgar Karlsen, snakket om at det samlede trykket ofte
er det som preger de som blir utsatt for slike mediestormer.
Det har kommet 1900 oppslag om Høiby siden saken
sprakk.
Andersen sier han forstår dilemmaet, men at han ikke klarer
å se en løsning.
– Skal jeg ringe VG og si «kan
dere ikke publisere den saken, for det skrev vi om nettopp»? Det går ikke. Jeg
kan ikke ringe NRK og si at «det var vår sak, den trenger ikke dere å omtale».
Karlsen sier det er en spennende problemstilling.
– Nå har vi så god kunnskap
om at det er det samlede trykket som bidrar. Og ikke bare oppslagene, men også
den løpende kontakten med journalister, og det å bli jaktet på i offentligheten.
Det er krevende, sier han.
Karlsen legger til at spørsmålet er hvordan det skal vektes.
– Kanskje skal man spørre
seg, bidrar dette til noe nytt, eller flytter det saken en millimeter av gangen.
Tetlie påpeker at dette er noe som diskuteres i mange redaksjoner.
– Vi spør oss, er denne saken
riktig å publisere.
Bild-bildene
Panelet diskuterte også bildene som den tyske avisen Bild har
publisert. Blant annet har de publisert bilde av Høiby sammen med Subjekt–redaktør
Danby Choi. Choi har reagert kraftig på bildet, som avisen har tatt fra hans Instagram-profil. De har også publisert bilde av Høiby i bar overkropp med sedler i bukselinningen.
Loo-Grøttum sier at det å publisere faksimile av Bild-bildene
har vært en viktig diskusjon. VG har valgt å publisere et av bildene den tyske
avisen har av Høiby.
– Vi landet på at det handler
om hvordan kongehuset og kongefamilien kan utøve sin rolle i utlandet.
Tetlie er uenig i vurderingen, og mener det er problematisk
at bildene publiseres i norske medier.
– Det å publisere faksimilen
er å publisere bildene. Vi kjenner ikke fakta og konteksten rundt bildene. Er
det karneval, er det fest? Hvem har tatt bildet og når er det tatt?, spør han
og legger til:
– Det bryter med den grunnleggende jobben med faktasjekk.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no