Gard L. Michalsen
Debatt
Hva tror dere i Aftenposten at Equinor håper på å oppnå ved å kjøpe merkevaren «Forklart»?
«Når Aftenposten selger hele merkevaren «Forklart» på lørdag, tror jeg den kommersielle kreativiteten har trumfet den redaksjonelle vurderingsevnen», skriver Svein Tore Bergestuen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- SVEIN TORE BERGESTUEN, kommunikasjonsrådgiver, forfatter og foredragsholder
Det går selvsagt an å mene at kritikere som meg, eller Aftenpostens egne journalister, bare er motstandere av nye ideer. Men det kan også hende at det ikke er «det nye» vi er motstandere av, men selve ideen, for å låne ordene til Steffen Fjærvik.
Og dette er en dårlig ide. Jeg ser av teksten til Equinor-podkasten at dette er såkalt merket. Men teksten forklarer jo samtidig nettopp bare det. At hele «Forklart» er kjøpt. Ikke sponset, eller reklamert i, eller snakket om. Den er kjøpt.
Å selge hele «Forklart»-merkevaren kan ikke sammenlignes med å selge annonser. Det kan heller ikke sidestilles med én, to eller tre annonser på forsiden av Aftenposten.
Det argumenteres det med at ingen i «Forklart»-redaksjonen har vært med å lage dette. At man i det hele tatt må understreke det, viser jo hva vi er i ferd med å akseptere. Alle skjønner jo at dette handler om å kjøpe biter av den journalistiske og redaksjonelle troverdigheten (om enn ikke å betale journalistene direkte), og håpe at det smitter over. Eller kanskje ikke alle skjønner det?
Da vil jeg i så fall benytte anledningen til å stille dette enkle spørsmålet til Aftenposten: Hva tror dere Equinor håper på å oppnå ved å kjøpe merkevaren «Forklart»?
PS: Svar ærlig.