
I dag møter «TV 2 hjelper deg» seg selv i døra: Arresterer selskaper som bruker dyre spesialnumre - og TV 2 er et av dem
- Litt flaut, sier Sarah Willand om at selskapet fortsatt bruker ulovlige telefonnumre. Men bra at de også får et kritikk fra programmet, understreker hun.
I torsdagens TV 2 hjelper deg setter programmet fokus på dyre spesialnumre, gjerne femsifrede, som mange selskaper «tilbyr» kundene å ringe til.

Dette kan vi lese i forhåndsomtalen av programmet på TV2.no i dag.
Problemet er at disse numrene kan være veldig dyre å ringe til, særlig hvis man blir stående i kø. Og derfor vedtok EU tidligere i år et forbud mot slike telefonnumre - som også gjelder for norske selskaper.
Men flere bruker dem fortsatt, melder forbrukerprogrammet. Et av dem er SAS. Et annet er - TV 2 selv, for abonnementstjenesten TV 2 Sumo.
Nå har norske selskaper fått en endelig frist fra Forbrukerombudet til 15. oktober med å fjerne disse, og overfor TV 2 hjelper deg lover mediehuset at Sumo-tjenesten skal slutte med det før den tid.
Programmet produseres av Mastiff, og redaksjonen er i så måte ikke en del av selve TV 2. Mediehuset understreker overfor Medier24 at de også må tåle et kritisk søkelys i egne programmer og flater:
- Det er bra at TV 2s redaksjoner driver kritisk journalistikk, også når det gjelder eget hus, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

- Men det er selvfølgelig litt flaut at vi ikke har fanget opp dette før. TV 2 er blant mange bedrifter som har brukt 5-sifrede nummer til vår kundetjeneste TV 2 Sumo, noe som betyr at kundene har måttet betale for å ringe inn hit. Sånn kan det selvsagt ikke være, og vi slutter nå med dette, sier hun.
Willand forklarer at et brev fra Forbrukerombudet i sommer «glapp» for selskapet, men at denne nye oppmerksomheten gjør at TV 2 nå har snudd seg rundt. Og får gjort nødvendige endringer innen fristen.