Forbrukerombudet er blitt enige med Nettavisen - men slipper ikke helt tak i VG

Fortsetter dialogen om skjult reklame på nett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Forbrukerombudet og Nettavisen er enige om hvordan avisa skal merke reklame. Forhandlingene med VG fortsetter videre.

I mai gjennomførte ombudet en kontroll av hvordan fire av Norges største nettaviser presenterte reklame og kommersielt budskap på nett.

VG, Dagbladet, Aftenposten og Nettavisen ble sjekket, og flere brudd på markedsføringslovens forbud mot skjult reklame ble avdekket i Nettavisen og VG.

Saken mot Nettavisen er nå avsluttet.

– Nettavisen har gjort en del endringer, og vi er enige om de punktene hvor vi har avdekket brudd på markedsføringsloven. Nå forventer vi at avisa følger rutinene de har skissert for oss for identifisering av reklame i framtida, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

VG har så langt endret markedsføringen av siden godt.no. Merking og av innhold på MinMote og omtaler av Vektklubb skal diskuteres videre etter sommeren.

– Samtalene med VG har vært gode og konstruktive. Selv om vi så langt har ulikt syn i noen saker, opplever jeg at vi har samme ønske om å gjøre skillet mellom reklame og annet innhold så klart som mulig. Jeg forventer at vi kommer til enighet, sier Nergård.

LES OGSÅ: 

Powered by Labrador CMS