Oslo (NTB-Nina Haabeth): Dating-selskapet Tinder krever rett til fritt å benytte brukernes innhold og dele med hvem som helst til evig tid. Forbrukerrådet klager nå selskapet inn til Forbrukerombudet.
– Tinders vilkår er hittil det grelleste eksempelet på hva forbrukerne i den digitale verden må forholde seg til. Ikke bare er dette respektløst overfor deres egne brukere, men det er også et klart brudd på norsk og europeisk lovgiving, mener fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
Tinder er en applikasjon på mobiltelefonen som kobler mennesker som søker kontakt. I appens brukervilkår heter det at brukeren automatisk gir Tinder og assosierte selskaper en ugjenkallelig og evig rett til å benytte alt innhold som brukeren laster opp i appen. Retten gjelder i «alle medier som er kjent eller som blir skapt».
Sent torsdag kveld fikk NTB en kommentar til saken fra kommunikasjonssjef Rosette Pambakian ved Tinders hovedkontor i Los Angeles i USA.
– I Tinder gjør vi alt vi kan for å etterkomme alle lokale og nasjonale regler både når det gjelder privatliv og øvrige forhold. Hvis myndighetene tar opp større spørsmål knyttet til privatlivet, tar vi alltid hensyn til det. Vi er opptatt av å beskytte privatlivet til våre brukere og forsøker hele tiden å ha en rettferdig og trygg behandling når det gjelder dette, skriver hun i en epost.
Samler informasjon
Forbrukerrådet har vinteren 2016 gjennomgått en rekke apper for å sjekke hvordan forbruker- og personvernet er ivaretatt.
Mange av dem, både internasjonale og norske, får kritikk av Forbrukerrådet. Norske apper, deriblant VG, Vipps, Norlis e-bokleser, Wordfeud, Finn.no, Yr og Gule sider, har mye å gå på før man kan stole på appene, ifølge Forbrukerrådet. De tar seg store friheter på brukernes bekostning, heter det.
– Flere av appene henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold, opplyser Myrstad.
Mange apper står til stryk, deriblant gigantene Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Twitter og Happn.
– Og dessverre er ikke norske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på, sier Myrstad.
– Hensikten med vår app-kampanje er ikke å skremme brukerne eller å endre app-mønstrene til folk. Men vi ønsker å skape større bevissthet om hva vi takker ja til, sier Myrstad til NTB.
Si ifra!
Han sier at Forbrukerrådet nå ønsker å få folk til å si fra om apper når de ikke synes vilkårene er greie.
– Vi håper forbrukere vil ta kontakt med oss på Forbrukerrådet.no, vi har også opprettet en knapp på sidene våre der forbrukere enkelt kan si nei til vilkårene. Men det er vi som skal ta kampen for forbrukerne, understreker Myrstad, som selv er en ivrig app-bruker.
Han sier rådet ønsker å legge press på app-tilbyderne for å få mer forbrukervennlige løsninger og vil jobbe internasjonalt.
– Mange av disse vilkårene bryter med EUs regelverk, og vi vil derfor jobbe opp mot EU, men også USA. Der er lovverket annerledes, men vi ønsker å gjøre amerikanske myndigheter oppmerksom på vilkårene vi mener er uakseptable, sier Myrstad.