Helseminister Bent Høie, avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet, Line Vold og fungerende assisterende direktør i Helsedirektoratet, Espen Nakstad, blir intervjuet av media etter en pressekonferanse om håndteringen av koronavirusutbruddet i Norge.

FHI og Helse­direktoratet får opp mot 250 medie­henvendelser daglig

Verken Helsedirektoratet eller Folkehelseinstituttet får besvart alle mediehenvendelser. – Medietrykket er større enn noen gang.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Siden myndighetene 12. mars stengte ned store deler av Norge og gjorde de strengeste beredskapstiltakene i fredstid har det vært et enormt informasjonsbehov for den pågående koronakrisen.

Nå rennes Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI) ned i henvendelser fra journalister.

– Døgnet har et begrenset antall timer 

Helsedirektoratet opplyser til Medier24 at de får mellom 50–100 henvendelser daglig, mens FHI ligger på rundt 100–150 daglige henvendelser.

– Medietrykket er stort, og større enn vi har hatt noen gang før. Det er mange gode spørsmål, og det er viktig for oss å være til stede i mediene med oppdatert faktainformasjon og vurderinger, sier kommunikasjonsdirektør Christina Rolfheim-Bye i FHI til Medier24.

– Har dere kapasitet til å svare alle?

Kommunikasjonsdirektør Christina Rolfheim-Bye i Folkehelseinstituttet.

– Nei, dessverre, og det er nok enkelte som ikke har fått så god service som de burde. Vi gjør vårt beste med å svare ut så mye som mulig. Utfordringen er at de dyktige talspersonene våre i mediene er de samme som jobber med å håndtere situasjonen, og døgnet har et begrenset antall timer.

Rolfheim-Bye påpeker at en del spørsmål enkelt kan finnes svar på på deres nettsider.

– Vi har også spurt enkelte medier om de kan samle opp henvendelser i stedet for at det ringer fire forskjellige journalister fra samme mediehus om ulike ting. Utfordringen da er gjerne at vi får en smørbrødliste med ti forskjellige problemstillinger, så her må vi bare finne ut hva som er den beste løsningen, legger hun til.

– Ekstremt hektisk 

Også Helsedirektoratet forteller om stort trykk – helt siden januar – og at det har tatt seg opp de siste ukene.

– Det er ekstremt hektisk og vi har til enhver tid flere pressekontakter på jobb for å svare ut gjennom dagen og kvelden. Vi har arrangert pressekonferanser og henviser ofte til disse, der talspersonene våre effektivt kan besvare spørsmål til journalister.

– Har dere kapasitet til å svare alle?

Kommunikasjonsdirektør Trine Melgård i Helsedirektoratet.

– Vi prøver så godt vi kan og svarer ut fortløpende, men det kan være noen som dessverre ikke vi får svart ut.

Helsedirektoratet mener det, praktisk sett, er en fordel om henvendelser kommer via e-post til deres pressemottak, og ikke per telefon, og ber om forståelse for at mer dyptgående spørsmål tar lengre tid.

– Vi henstiller til journalister at de kan samle spørsmål fra samme medium å stille disse på pressekonferansene som avholdes jevnlig. For de mediene som ikke er til stede med geografisk tilholdssted andre steder i landet, prøver vi å besvare fortløpende.

Powered by Labrador CMS