Susanne Kaluza forlater Trigger.

Susanne Kaluza skal jobbe med likestilling på heltid i selskapet She: - Det er et privilegium 

Nå skal hun forsøke å skape bedre likestilling i næringslivet. Det er ikke en liten oppgave. - Den skjeve kjønnsbalansen i næringslivet er seig materie, sier hun til Medier24. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Susanne Kaluza forlater PR-selskapet Trigger for å jobbe med likestilling på heltid, melder Dagens Næringsliv.

Hun går inn som daglig leder i selskapet She Community og forteller at det er det brennende engasjementet for likestilling som gjør at hun nå velger å forlate Trigger. 

- Da jeg ble spurt om å lede et selskap som jobber med likestilling er det en sak hjertet mitt har banket så sterkt for i så mange år at jeg hadde vært dum om jeg sa nei, sier Kaluza til Medier24. 

Vil bidra til like rettigheter og muligheter for alle

Kaluza jobbet tidligere som redaktør i Egmont, med sider som kvinneguiden.no og foreldre.no, og ble for alvor kjent i norsk offentlighet da hun engasjerte seg i debatten rundt reservasjonsrett for noen år tilbake. 

- Gjennom arbeidet mitt som journalist, redaktør i Kvinneguiden og gjennom kampanjene jeg har laget har den røde tråden alltid vært et grunnleggende ønske om å bidra til at mennesker får ha like rettigheter og muligheter uansett hva slags kjønn, seksuell legning eller hudfarge de er født med, sier hun. 

Nå gleder hun seg til å ta fatt på nye oppgaver hos She, og etter planen skape positiv endring. 

-  Det å få jobbe med en tematikk jeg brenner for på heltid sammen med så flinke folk er et privilegium, og jeg gleder meg veldig til å skape positiv endring sammen med teamet i SHE.

 

- Det finnes ingen enkel løsning

På sine egne nettsider beskriver She seg som selskapet som «ønsker å inspirere, motivere og engasjere kvinner til å ta det neste steget, enten på karrierestigen eller ut i egen virksomhet». 

Ifølge Kaluza har næringslivet et stykke igjen før de kan snakke og full og reell likestilling mellom kjønnene. Det tror hun blir en av de hardeste nøttene å knekke i den nye jobben.

- Den skjeve kjønnsbalansen i næringslivet er seig materie. Per i dag er 7 prosent av norske toppledere kvinner på ASA-nivå, 16 prosent på AS-nivå, 14 prosent av aksjeverdiene på Oslo Børs eies av kvinner og 20 prosent kvinnelige gründere. Hvis utviklingen går i samme takt oppnår vi først noe som likner 50/50 om hundre år, sier hun og legger til: 

- Det er klart det ikke finnes noen enkel løsning på disse problemene, men jeg opplever at det er et momentum nå. Mange ønsker å bidra, men vet ikke riktig hvordan ståa er i egen bedrift, eller hva de best kan gjøre. Det skal vi i SHE hjelpe dem med. Også må vi selvsagt få på plass samarbeide med andre gode krefter i nærings- eller organisasjonslivet som ønsker å dra i samme retning, sier hun. 

Gründer: - Riktig å satse nå

She Community velger å satse og utvide nå - og å hente inn Kaluza er en del av den setningen.

– Vi ser at det er et momentum nå, som gjør det riktig å satse, sier gründer Heidi Aven til DN og beskriver overfor avisa Kaluza som «drømmedama» til å bli daglig leder i selskapet. 

Powered by Labrador CMS