De siste månedene har Rasmussen vært sentral i forbindelse med opprettelsen av Polaris Media Agder og Schibsted sitt salg av Fædrelandsvennen og tre lokalaviser, skriver Schibsted i en pressemeelding.
Nå slutter han i Schibsted.
– Det har vært en veldig lærerik og morsom tid i Schibsted. Mediebransjen har utviklet seg enormt de siste 20 årene. En av de viktigste årsakene til jeg har blitt så lenge, i tillegg til pressens viktige oppdrag i samfunnet, er alle de flinke og smarte folkene her, som driver selskapet og bransjen fremover, sier Rasmussen i pressemeldingen.
De siste årene har Rasmussen vært konserndirektør og styreleder for Schibsteds lokalaviser.
– Jeg har lært mye av å jobbe med de mindre avisene og ledere der. Vi har tatt radikale grep. Resultatet er at avisene har gått fra papirfokus og sviktende økonomi, til gode resultater på få år. Lokalavisene til Schibsted er nå på vei opp blant de fremste i Norge på digitalabonnement, sier Rasmussen.
Konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes, skulle gjerne sett at Rasmussen ble enda litt lenger i Schibsted. De to har jobbet sammen siden Tveitnes begynte i Schibsted og Bergens Tidende i 2006.
– Sturle har på alle mulige måter bidratt til at Schibsted er det vi er i dag. For meg personlig har han også vært en viktig støttespiller, og jeg tør påstå at han er et av de skarpeste hodene i Schibsted når det gjelder å forstå hele medieutviklingen, sier hun.
Tveitnes løfter frem at Sturle Rasmussen både er en sterk strateg, samtidig som han har en enorm gjennomføringskapasitet.
– Det han har fått til, i mange krevende vekst- og omstillingsår, står det stor respekt av. Digitalisering av bransjen, produktutvikling og abonnementsvekst, er bare noen av områdene hvor han har vært en helt sentral spiller. På vegne av Schibsted må jeg si tusen, tusen takk. Vi kommer til å savne deg, sier hun.
Ramussen legger til:
– Det er på tide å prøve noe annet. Jeg er som mange andre opptatt av å bidra til en bærekraftig fremtid, og finne mulighetene som ligger der. Da er Bergen et veldig relevant sted å være. Jeg har lært mye i Schibsted, som kan overføres til andre bransjer. Men akkurat hvor jeg havner vil jeg bruke tid på å finne ut av, sier han.