Mona Solbakk, direktør i NRK Sápmi

Derfor tar NRK Sápmi-sjefen farvel med «drømmejobben»

– Det er her hjertet mitt er, sier avtroppende NRK Sápmi-sjef Mona Solbakk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag formiddag ble det kjent at Mona Solbakk gir seg som toppsjef i NRK Sápmi, etter over fem år i stillingen.

Hun forlater derimot ikke organisasjonen, og vil nå gå over i en stilling som journalist.

– Det er her hjertet mitt er, og jeg har virkelig hatt drømmejobben. Denne drømte jeg om å få i mange år, sier Solbakk til Medier24.

Likevel medgir hun at jobben som øverste sjef for avdelingen også har sine utfordrende sider.

– Jobben er også sinnsykt krevende. Jeg har på en måte hatt tre hjem i nærmere seks år. I Oslo, i Karasjok og i Kåfjord, der min mann bor. Det er ikke akkurat korte avstander, humrer hun.

– I tillegg krever også jobben i seg seg selv også sitt, og derfor var det begrenset hvor lenge jeg kom til å stå i den, sier hun.

Millionøkning i trafikken

– Hva er du mest stolt av å ha fått til i tiden i løpet av tiden din som sjef i NRK Sápmi?

– Vi har aldri nådd flere med samisk innhold enn det vi gjør nå. Vi kan radio og TV, men det er på de digitale frontene at publikum forventer at vi skal være, svarer Solbakk.

Hun viser til at NRK Sápmi hadde en økning på omtrent 80 prosent i unike brukere fra 2019 til 2020, der tallet til slutt stoppet på omtrent 13 millioner.

– Dette er jeg så stolt over. Samtidig har vi satset på barneinnhold, og fått barn til å danse til den samiske BlimE-videoen med Vegard Bjørsmo. Sist jeg sjekket lå tallene for denne på 1,4 millioner.

Hun mener NRKs arbeid skaper ringvirkninger, både for samene nasjonalt, men også for alle landets innbyggere.

– Samer og samiske samfunnstemaer er oftere på nasjonal dagsorden nå. Vi er langt i fra i mål ennå, men vi bryter den nasjonale lydmuren oftere og oftere.

Hun trekker blant annet frem diskusjonen om bruken av urfolk på etikettene til joikabollene, og at flere og flere samer nå er å se på underholdningsprogrammer.

– Det er ikke bare i NRK, men også folk som Agnete på hver gang vi møtes, og Per Heimly på 71 grader nord. Nå har snart alle nasjonale underholdningsprogrammer med en same, sier Solbakk.

Vil se nådeløs kvalitet

På spørsmål om hva som blir den største utfordringen som NRK Sápmi vil stå overfor de neste årene, peker den avtroppende direktøren på flere faktorer.

– Det blir å ha innovasjonstakt og høyt tempo. Vi må hele tiden følge med på, og utvikle vårt eget innhold.

– Vi må være nådeløse på at kvaliteten må være høy, sier hun.

Solbakk mener også at dagens digital verktøy raskt vil gi indikasjoner på om det de gjør er godt nok.

– Man får veldig raske svar på om noe funker eller ikke. Da kan man ta lærdommen kjapt, og utvikle seg ut fra det.

– Vi er også nødt til å ha fokus på ting som er relevant for alle samer, enten man bor i Oslo, på Røros eller hvor det måtte være. Vi kan ikke bli et medie kun for Indre Finnmark, sier Solbakk.

Selv ser hun frem til å komme tilbake til hverdagen som journalist, og håper blant annet å få jobbe med årets sametingsvalg, i tillegg til andre saker.

– Jeg gleder meg til å grave som journalist. Det er mange spennende temaer jeg vil sette fokus på i Sápmi, og mange historier som bør fortelles, sier hun til slutt.

Powered by Labrador CMS