Lina Tandberg-Martens er ny styreleder i Podtoppen
Lina Tandberg-Martens ny styreleder i Podtoppen
– Utrolig stas, sier Schibsteds Lina Tandberg-Martens.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tirsdag tok Schibsteds Lina Tandberg-Martens over rollen som styreleder i Podtoppen.
– Det er utrolig stas å bli valgt inn som styreleder i Podtoppen. Vi i Schibsted satser stort på podkast. I løpet av det siste året har vi styrket oss med nyansettelser innenfor podkast i alle våre redaksjoner. Vi er opptatt av å sikre at våre annonsører kan gjøre trygge medieinvesteringer også i denne kanalen. Derfor ønsker vi å profesjonalisere markedet i Norge. Podtoppen er et kjempegodt verktøy for både mediebyråer og annonsører, sier forretningsutvikler for podkast og lyd i Schibsted, Lina Tandberg-Martens.
Det er NRK, Schibsted, Bauer Media, Moderne Media og P4-gruppen som står bak Podtoppen. Nå ønsker Tandberg-Martens å få med resten.
– Vi har som mål at vi skal få inn alle norske podkaster i løpet av 2020. På den måten kan vi sikre at annonsører får riktige og verifiserte tall, som er sammenlignbare. Gjennom vårt samarbeid med Kantar sikrer vi at tallene er verifisert av et av landets største og mest troverdige analyseselskaper, sier Tandberg-Martens.
– Både Schibsted og andre store aktører i mediebransjen har ofte blitt beskyldt for at vi er litt for «big, fat and happy» til å ville samarbeide med konkurrenter. Podtoppen er et godt eksempel på at dette ikke stemmer, og at vi mer enn gjerne legger inn både tid og ressurser når vi ser muligheter for å skape noe positivt sammen — som kan gagne hele bransjen vår. En økende grad av mediekonsumet skjer via podkast, noe som gir annonsører helt nye kommersielle muligheter. Med dette kommer det også et ansvar for å tilby dem kvalitetssikrede tall som viser hva de får for pengene, sier Tandberg-Martens.
Styrevervet i Podtoppen går på rundgang, og ny leder velges årlig. Tandberg-Martens tar over stafettpinnen etter Vilde Hjort Batzer i NRK, som har ledet arbeidet med Podtoppen i to år