Thomas Rønnerud (30) går fra jobben som Key Account Manager i VG-eide E24 og blir ny salgssjef for Klassekampens annonseavdeling. Det opplyser avisa i en pressemelding onsdag ettermiddag.
- Dette vil helt klart styrke Klassekampen ytterligere, sier administrerende direktør Marga Van der Wal i Klassekampen.
- Han har erfaring fra store mediehus som E24 og Dagens Næringsliv. Disse er helt eller delvis finansiert av annonseinntekter, og selv om vi selv har hatt en god vekst på dette området de siste årene, er det klart at abonnement er den største inntektskilden hos oss. Derfor er vi veldig spente på hva erfaringen og kompetansen hans kan bidra til, sier Van der Wal videre i pressemeldingen.
Klassekampen er en av få aviser som kan vise til solid opplagsvekst de seneste åra, og har ifølge meldingen også økt annonseomsetning med 10 prosent årlig de seneste åra.
De siste lesertall fra TNS Gallup viser at avisa nå også er blant de ti mest leste papiravisene i Norge.
Og avisas nye salgssjef er optimist:
- Jeg er sikker på at Klassekampens posisjon bare vil bli sterkere i de kommende årene, sier Rønnerud.
Som nå altså går fra den rene nettavisa E24 til den nesten like rene papiravisa Klassekampen.
Og han har tro på begge deler framover:
- Printannonser vil fungerer fortsatt og vil fungere fremover i mange år, spesielt for nisjeavisene. Klassekampen er ikke kjent for sine digitale produkter, men jeg håper å bidra til utvikling også på dette området. Her må vi selvsagt være nøkterne og bygge stein på stein i tråd med avisas beskjedne, men stabile opplagsvekst også på dette området, sier Rønnerud i meldingen.