Kathinka Sletten går til kommunikasjonsbransjen.

Katinka Sletten forlater journalistikken: – Må forstå verdien av sosiale medier

Ansvarlig for sosiale medier i Nettavisens går til kommunikasjonsbransjen. Nå langer hun ut mot mediebransjens motvillighet til å satse på sosiale medier: – Jeg nekter å tro at noen går inn på Dagbladet.no eller VG.no mange år frem i tid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Katinka Sletten slutter i jobben som ansvarlig for sosiale medier i Nettavisen.

Til sommeren starter hun som fagsjef for sosiale medier i markedsføringsbyrået Synlighet.

Hun forlater dermed journalistikken, hvor hun blant annet har vært innom Dagbladet, TV 2 Nyhetene og NRK P3.

Selv om hun går over til den andre siden, ser Sletten frem til å begynne i en bransje hvor man satser på sosiale medier.

– Jeg aldri trodde jeg skulle hoppe over til kommunikasjonsbransjen. Men Synlighet var ambisiøse og hadde kule planer for sosiale medier. Det var umulig å si nei, sier Sletten til Medier24.

Må forstå verdien av sosiale medier

Sletten er klar på at hun forlater en bransje som henger langt etter i utviklingen av sosiale medier.

Hun mener journalistikken må begynne å ta fagfeltet på alvor.

– Jeg mener det er på tide at de store avisene og redaksjonene forstår verdien av sosiale medier.

Sletten sammenligner det med da man gikk fra papiravis til nettavis.

– Da kloret alle papiravisene seg fast til papiret. På samme måte så klorer nå alle nettavisene seg fast til sin egen front. Men realiteten og tallen viser at mange mediehus får 40 prosent av trafikken sin fra andre plattformer.

Hun mener mediebransjen burde tilpasse seg fremtiden i langt større grad.

– I fremtiden vil vi gå inn på sosiale medier «hubs» hvor man får servert nyhetene fra alle aktørene på et sted. Jeg nekter å tro at noen går inn på Dagbladet.no eller VG.no mange år frem i tid.

Motvillig til å følge med i tiden

Nå etterlyser Sletten en større satsing på fagfeltet hos mediehusene.

– Jeg mener det er feil prioritering å ansette tusenvis av vaktsjefer, men ikke bygge opp sosiale medie-redaksjonen sin.

Hun er klar på mediebransjen har mye å lære av kommunikasjonsbransjen.

– De er mer fremoverlente. De er hele tiden nødt til å tenke nytt for å tiltrekke seg kunder. Avisene har en egen interesse av å holde publikum på sin egen plattform så lenge som mulig, noe som gjør at de har en motvillighet til å følge med i tiden.

Selv om hun er klar for nye utfordringer i en ny bransje, blir det trist å forlate Nettavisen.

– Jeg har likt å være en del av Nettavisen, som jeg ser på som rampen i klassen. Nettavisen tør å ta en plass i medielandskapet som mange andre ikke tørr. Det har vært morsomt å jobbe som en underdog i bransjen, sier Sletten og legger til:

– Samtidig skal det bli veldig morsom å komme til et sted hvor de legger enda mer penger og ressurser i det fagfeltet jeg skal jobbe med.

Powered by Labrador CMS