Den tidligere Discovery-toppen kommer fra jobb i UMC. Som kommersiell sjef får Aalbu ansvaret for å videreutvikle områdene arrangement, kommunikasjon og salg/samarbeidsavtaler.
– Dette har gått ganske fort. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på alle oppgavene med landskamper og flere mesterskap på hjemmebane. Det er ingen tvil om at kommunikasjonsbiten blir bygget opp. Vi skal ta sterkere kontroll på eget innhold, sier Aalbu til NTB.
– Håndball har mye interessant innhold, fra yngre landslag til to A-landslag som er blant verdens beste. Håndballjentene har vært 30 år i toppen, mens gutta har hatt enorm framgang de siste årene, fortsetter den tidligere fotballspilleren.
Aalbu starter i sin nye jobb 13. august.
– Det blir gøy å jobbe med sponsorer når du har et så solid produkt å selge. Jeg er ikke naiv, og jeg vet at ingenting er lett, men vi skal jobbe knallhardt for å styrke håndballens posisjon ytterligere, sier Aalbu.
Seertall av annen verden
– Hva mener du er forklaringen til håndballjentenes sterke posisjon?
– De har levert enormt med solide resultater i tiår etter tiår. Det kombinert med blide og utadvendte jenter som stråler på TV, går rett hjem hos det norske folk. Håndballjentene har et vanvittig tak på publikum. Når du kommer til adventstida og håndballmesterskap, har de seertall av en annen verden, selv når de møter motstand de slår med ti mål. Det ser du ikke hos så mange idretter. Jentene har et vilt tak på publikum, sier Aalbu.
Mer synlighet og egenproduksjon blir sentralt når medieveteranen skal løfte håndballproduktet.
– Det blir gøy å komme tilbake til idretten. Jeg kommer nærmere på utøverne, men har også ansvar for mediebiten, både kommunikasjon og innhold. Det blir kjempespennende, og jeg håper å få brukt erfaring fra mine nesten sju år i Discovery, sier Aalbu.
Han spilte i sin tid fotball for Vålerenga og Bærum. Senere har han hatt en rekke roller som trener og sportssjef i norsk idrett, blant annet i hopp, kombinert og golf. Aalbu har også vært sportssjef både i Stabæk og Vålerenga Fotball.
Sikter over 100 millioner
Generalsekretær Erik Langerud gleder seg til å få Aalbu på laget.
– Norges Håndballforbund er allerede i en svært god posisjon kommersielt, med attraktive produkter og et godt omdømme. Vi har etablerte og langsiktige samarbeidsavtaler med ledende norske næringslivsaktører som gir oss en god forutsigbarhet for vårt arbeid de kommende årene.
– Det er likevel et betydelig arbeid som ligger foran oss, blant annet en målsetting om å sikre oss kommersielle inntekter gjennom etablerte og nye samarbeidsavtaler i størrelsen 90–110 millioner for de kommende fire årene, sier Langerud.