– Jeg er veldig glad for å få Ingrid på laget i en stilling skreddersydd for å utnytte hennes unike kombinasjon av kommersiell og redaksjonell kompetanse. Ingrid er nytenkende og har gjennomføringskraft i en tid der avishuset skal fornyes og rendyrke og utvikle sin nisje, sier publisher i Vårt Land, Åshild Mathisen, i en melding om rekrutteringen.
Erøy Fagervik vil få et overordnet lederansvar for kommersiell drift og utvikling, samt redaksjonell innovasjon i hele merkevareuniverset Vårt Land.
38-åringen begynte som journalist i Agderposten 15 år gammel. I 2010 ble hun kåret til «Årets nyskaper» av Oslo redaktørforening, sa opp jobben som utviklingsredaktør i Vårt Land samme år og fikk i 2011 tildelt «Startknappen» som årets kvinnelige gründer.
LES FLERE saker om Vårt Land:
Ruster for den nye medievirkeligheten
Vårt Land-sjef Mathisen sier videre om hennes nye kommersielle direktør og innovasjonsredaktør:
- Gjennom rekrutteringen av Ingrid, som har både tung redaksjonell erfaring og innovativ kraft, ruster vi oss for å møte den nye medievirkeligheten. Ingrid er tiltenkt en rolle som skal hjelpe oss å jobbe på tvers.
- Hun skal bidra til å kanalisere innholdet vårt ut på riktig plattform, og samtidig se dette i sammenheng med mulighetene for nye forretningsmodeller og inntekter. Samtidig vil fagredaktøren ha klart ansvar for innholdet, slik at vi ivaretar de ulike redaktørenes frihet og uavhengighet.
Mediehuset peker på at Erøy Fagervik har god kjennskap til Vårt Lands merkenavn og marked. Hun har den siste tida også sittet i konsernstyret i Mentor Medier og hatt styreverv i flere av konsernets publikasjoner.
Erøy Fagervik forlater dermed den daglige driften i firmaet hun har bygget opp, og vender etter seks år tilbake til mediebransjen.
Hun sier dette om å vende tilbake til mediebransjen og mediehuset hun forlot for seks år siden:
- Vårt Land er et unikt og selvstendig mediehus, med det privilegiet at vi nå kan samle alle gode krefter internt for å produktutvikle med utgangspunkt i journalistikken og spisskompetansen vi har. Godt innhold er kjernen, plattform er underordnet. Vi skal fortelle historier og sørge for at de legges merke til. Vi skal skape verdi for våre lesere og annonsører.
- Og så innoverer vi ikke fordi det er et fancy ord, vi innoverer for å gjøre journalistikken vår og budskapet vårt tilgjengelig på nye, spennende måter. Hele avisen, uavhengig av avdeling, skal nå samles om denne utfordringen. Jeg går til disse prosessene med entusiasme og store ambisjoner.