Vektklubben til VG er kanskje ikke den man tenker på først, men litt i det skjulte har den gjort mediehusets lommebok stadig feitere ved å slanke befolkningen.
Da Medier24 omtalte 10-årsjubileet for to år siden, skrev vi at vektklubben på ti år hadde gjort Norge 946 tonn lettere - og gitt 170 millioner kroner tilbake til redaksjonen.
- Det har vært en kjempesuksess for VG gjennom mange år, men vi har helt ærlig ikke gitt tjeneste nok kjærlighet. Og vi ser at vi er nødt til å ta grep om vi ikke skal miste kundene våre, sier digitalredaktør Ola Stenberg til Medier24.
- Det har vi tenkt til å gjøre i 2018. Vi ansetter derfor en ny sjef for Vektklubb, sier han.
Etter å ha lett etter kandidater i høst og vinter har VG nå funnet den rette i konsernets egne rekker: Vektklubbens nye sjef blir Hanne Bryntesen Finstad (32), som kommer fra jobben som Strategi- og prosjektdirektør i Schibsted Norge.
- Vi har fått en meget dyktig person til å lede arbeidet med å revitalisere Vektklubb. Hanne har en imponerende karriere og resultater, så dette blir en skikkelig boost for VG-laget, sier Stenberg.
Bryntesen Finstad sier selv om ambisjonene videre:
- Trening, kosthold og helse generelt er noe folk stadig blir mer opptatt av, og digital helse åpner utrolig mange spennende muligheter. Vi satser nå for fullt på forretnings- og produktutvikling av Vektklubb.