Guro Istad (39) er ansatt i en prosjektstilling ved Oslo Media House, hvor hun skal utrede mulighetene for å utvikle en journalistisk næringsklynge i Oslo-området, opplyser de i en pressemelding.
Hun vil samtidig bidra til å videreutvikle Oslo Media House som en viktig arbeids- og møteplass for journalistisk arbeid og nybrottsarbeid, står det.
Istad har lang fartstid som journalist for blant annet Bergens Tidende, VG og BA, og som frilanser for ulike aviser, tidsskrift og magasiner, deriblant i Aller-konsernet.
Hun har også erfaring som leder, etter fire år som nyhetsleder for BTs kulturavdeling.
Hun kommer nå fra stillingen som aksjonsleder for Krafttak mot kreft i Kreftforeningen.
– Det skjer mye nytt og spennende i mediebransjen, og premissene endres raskt. Med en journalistisk næringsklynge ønsker vi å skape grobunn for mer nyskapning og vekst i Oslo-områdets mediemiljø, på tvers av fagområder, sier Istad og fortsetter:
– Vi håper å bidra til mer kunnskapsflyt og innovasjon samt være en møteplass hvor vi kan dra nytte av hverandres ressurser, sier Istad.
Oslo Media House AS ble for noen uker siden tildelt 500.000 kroner fra Regionalt innovasjonsprogram Oslo og Akershus - nettopp for å utvikle OMH til en næringsklynge for journalistikk.
- Det er første gang midler fra det regionale innovasjonsprogrammet er tildelt et prosjekt som er myntet på utviklingen av journalistikk og publisering, het det i en melding fra selskapet da.
- For ordens skyld: Medier24 var fra februar 2015 til desember 2016 leietaker i Oslo Media House.