Foto: Medietilsynet
Medietilsynet forlenger FM-konsesjonene for lokalradio med fem nye år
– Formålet er å gi lokalradioene noe mer tid til å forberede overgangen til digitale sendinger, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Dagens FM-konsesjoner for lokalradio utløper ved nyttår.
For de alle fleste lokalradio-aktører som sender på FM, blir det ingen vesentlige endringer i vilkårene når konsesjonene nå forlenges med fem nye år, fra 1. januar 2022 til 31. desember 2026.
Trenger ikke ny søknad
– Konsesjonene forlenges automatisk med uendret dekning, og radioenes eksisterende sendetid videreføres i den nye femårsperioden. Det er altså ikke nødvendig å levere søknad til Medietilsynet eller Nasjonal kommunikasjonsmyndighet for å få konsesjonen forlenget, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
I tråd med forutsetningene i Hurdalsplattformen, vil regjeringen gi lokalradio mulighet til å være på FM fram til 2031. Hvordan dette skal gjøres blir avklart i god tid før konsesjonene utløper i 2026.
Regler for reklametid erstatter inntektsbegrensninger
For lokalradioer på FM i og rundt byene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, oppheves dagens regler om inntektsbegrensninger og forbudet mot sam- og videresending.
– I stedet kan lokalradioene i disse områdene sende reklame i inntil fire minutter hvert døgn de sender. Det er ikke tillatt med programsponsorer og produktplassering, sier Sekkelsten.
Noen radioer som sender både på DAB og FM i slukkeområdene, må investere i utstyr for å skille DAB- og FM-sendinger på grunn av de nye reklamereglene på FM.– Det er mulig å søke støtte til slikt utstyr gjennom tilskuddsordningen til lokale lyd- og bildemedier, sier Sekkelsten.
Medietilsynet forlenger fristen for å søke slik støtte fra 18. november til 2. desember.