Det gamle Flash-formatet for animasjoner, film og interaktive annonser går nå mot sin ende. Stadig flere nettlesere blokkerer formatet, og HTML5 er blant formatene som nå spås å overta.
- Mange vil si at dette var på tide. Rest in peace, kjære Flash!, skriver prosjektgruppen bak HTML5annonser.no i en pressemelding.
De fortsetter:
- Men selv om de fleste nå er enige i at Flash´ dager som visningsteknologi er talte, så kommer man ikke utenom at Flash som produksjons- og distribusjonsplattform for bannere har fungert godt.
- Og overgangen til HTML5 kan for mange fremstå som komplisert, da kjennskap til muligheter og fallgruver er begrenset, både for miljøer som jobber med produksjon, implementering og distribusjon.
Derfor har en liten prosjektgruppe med representanter fra alle sider av «bordet» nå jobbet sammen for å utvikle tips og anbefalinger til hvordan bransjen best kan utarbeide HTML5 -annonser.
- Jeg vil tro alle de norske mediehusene jobber med å finne nye inntektsstrømmer, samtidig som vi må beskytte de inntektene vi har, både digitalt og analogt. Når alle de store nettleserne nå blokkerer Flash, betyr det potensielt vesentlig færre visninger av annonser. Vi er derfor helt avhengige av en rask og smidig overgang til HTML5, sier Marius Zachariasen, direktør for produkt- og forretningsutvikling i Aftenposten og en av medlemmene i gruppa.
Han understreker at disse utfordringene og ansvaret ikke ligger hos mediebyråene alene, men hele bransjen må jobbe sammen.
Prosjektgruppa understreker at tipsene på HTML5annonser.no ikke er ment som en fasit, men som grunnlag for videre diskusjon.
- HTML5annonser.no er stadig i utvikling og vi ønsker på sikt at det skal bli en møteplass hvor vi sammen kan skape dialog som tar fagområdet videre. Samtidig vil vi opprette en blog-seksjon hvor vi skal publisere relevante nyheter og utvikling på området, sier Pål Smitt-Amundsen, Innovasjonsansvarlig i Apt.
Prosjektgruppen for HTML5annonser.no har bestått av:
- Pål Smitt-Amundsen - Apt
- Øyvind Nordhagen - Schjærven
- Ole Andreas Sandring - Schibsted Ad Operations
- Johan Telstad - Aftenposten
- Henrik Birkeland - IUM
- Marius Zachariasen - Aftenposten