Interessen rundt Freya er enorm, det gir Fiskeridirektoratet noen kommunikasjonsmessige nøtter å løse.

Nadia får alt pressetrykket når Freya-feberen herjer

– Vi vet at sjøpattedyr får stor interesse

Publisert Sist oppdatert

– Det har vært en stor pågang. Det er en populær hvalross.

Det sier Nadia Jdaini, fungerende kommunikasjonsdirektør i Fiskeridirektoratet til KOM24.

De siste månedene har det eksplodert i antall medieoppslag om Norges mest berømte hvalross, Freya.

Gode rutiner

Hvalrossen har de siste månedene boltret seg i Sør-Norge og i takt med varmen har antall saker om hvalrossen eksplodert. Mens det i mai var bare tre treff på hvalrossen Freya i norsk presse, basert på tall fra Retriever, var det i juni hele 177 oppslag. I juli kom hvalrossen til Oslo og da tok det helt av og til nå i juli er det 422 treff i Retriever, og alle har kastet seg på, selv Medier24 har omtalt hvalrossen i flere saker.

Og nå også KOM24.

Det er Fiskeridirektoratet som har ansvaret når det kommer til oppfølgingen av den berømte hvalrossen, men hvordan legger man en kommunikasjonsstrategi for en uønsket gjest i våre farvann?

Jdaini sier at de har gode rutiner i direktoratet på å håndtere ekstraordinære situasjoner. Blant annet har de et tverrfaglig lederteam som går inn og organiserer og vurderer situasjonen i det forumet.

Målet deres handler om å bidra med opplysninger til publikum så de kan holde seg på sikker avstand.

– Det har handlet mye om å gi kunnskap av viktigheten av å holde seg unna i et håp om at mennesker som tilfeldigvis møter på henne kan gjøre gode vurderinger for å være sikker og de som er nysgjerrige klarer å temme nysgjerrigheten, sier hun.

Det er en strategi hun mener de har lykkes med.

– Det var en av grunnene til at vi vurderte det til på mandag at det ikke var grunn til å sette inn ytterligere tiltak, sier hun.

Stor interesse

I utgangspunktet er det Jdaini som har hatt kommunikasjonsansvaret for hvalrossen aleine, men at hun og får bistand fra pressevakten. Det kan bli hektiske dager.

Hun forteller at det begynner å ringe hos henne på tidlig morgen og det fortsetter til seint på kvelden.

– Er du overrasket over den store interessen rundt Freya?

– Nei, det er ikke noen stor overraskelse. For vi vet at sjøpattedyr får stor interesse, både nasjonalt og internasjonalt, sier hun og viser blant annet til erfaringene deres med hvalen Hvaldimir.

Da gjelder det å være oppdatert når pressen ringer.

– Det er mange spørsmål som er gjentakende. Men er en godt opplest på saken og har satt seg inn i budskapet og i det tverrfaglige teamet, får man kunnskap, man lager seg gode faktapunkter og oppdaterte de fortløpende så journalistene får gode svar, sier hun.

Men selv om pressepågangen er stor, er det stort sett de samme spørsmålene hun må svare på.

Intenst mediebilde

– Stort sett så blir det jo det. Det er et samlet budskap som skal ut og når de stiller stort sett de samme spørsmålene, så er det lite nyanseforskjell i svaret, sier hun.

Det var da Freya kom til Frognerkilen hun skjønte at det kom til å bli hektisk.

– Da hun var i Frognerkilen var mediebildet intenst og vi skjønte at det ville bli en stor kommunikasjonsjobb å formidle og håndtere hvalrossen, sier hun.

Men det trøkket liker hun.

Jdaini sier hun synes det er spennende å jobbe med kommunikasjonsstrategi til denne typen saker og hun trives der det er intensitet.

– Hvilken erfaring har du fått ut av dette arbeidet?

– At gammel erfaring ofte er god erfaring, blant annet det å ha et godt tverrfaglig team, struktur med statusmøter og det å være tydelig på budskap og ha gode faktapunkter så pressen får god service, sier hun.

Powered by Labrador CMS