NHST-konsernsjef Hege Yli Melhus Ask fotografert mandag

NHST kjøper ut aksjonær: Nå eier de hele Fiskeribladet

NHST kjøper ut Norges Råfisklag. – Gjennom fullt eierskap i Fiskeribladet kan vi bedre levere på våre vekstambisjoner, sier Trond Sundnes i NHST.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Frem til nå har Fiskeribladet vært deleid av Norges Råfisklag, men nå kjøper NHST opp deres aksjer, og blir med det eneeier i avisa. Det skriver de i en pressemelding.

– Dette er et ledd i vår strategi om å vokse videre som det viktigste mediehuset for den norske sjømatnæringen, sier konsernsjef i NHST Media Group, Hege Yli Melhus Ask i meldingen. 

NHST eier blant annet Dagens Næringsliv, men også nettsteder som Intrafish.no og Tekfisk.no. 

– NHST har allerede en sterk posisjon innenfor norsk og internasjonal fiskeri- og sjømatindustri gjennom Fiskeribladet, Intrafish.no, Intrafish.com og nyopprettede Tekfisk.no. Gjennom fullt eierskap i Fiskeribladet kan vi bedre levere på våre vekstambisjoner, sier Trond Sundnes, administrerende direktør i NHST Global Publications i meldingen.

Svein Ove Haugland i Norges Råfisklag sier at dette er en strategisk avgjørelse – også fra deres side. 

– Det har alltid vært viktig for Råfisklaget å nå ut til fiskerne og fiskeflåten med informasjon om våre bestemmelser, reguleringer, minstepriser og lignende. I en verden uten internett og mobiltelefoner var det hensiktsmessig å være eier av en fiskeriavis for å bidra til at en slik kanal fantes for vårt informasjonsbehov. Men dette bildet har endret seg i takt med teknologi- og øvrig medieutvikling. Det er derfor ikke lenger en naturlig del av Norges Råfisklags strategi å eie en mediebedrift. Vi er trygge på at NHST vil videreføre Fiskeribladet som en av de viktigste nyhets- og debattkanalene for næringa, sier Haugland i meldingen.

Fiskeribladet vil fortsette å være et eget aksjeselskap, ifølge meldingen. 

 Fiskeribladet har i dag 28 journalister, har hovedkontor i Bergen og 150.000 unike brukere i måneden, og redaktør Øystein Hage er glad for at de har sett stor vekst i antallet brukere det siste året. 

– Dette er et resultat av økt digital satsing. Det er gjort en imponerende jobb på huset de siste månedene. Vi har i dag like høy normaltrafikk som vi hadde i rekordmåneden august 2018, da tidligere fiskeriminister Per Sandberg gikk av, sier ansvarlig redaktør i Fiskeribladet, Øystein Hage i meldingen. 

Powered by Labrador CMS