I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
Neste mann - og siste person ut denne sommeren - er partner og seniorrådgiver Ketil Lindseth i First House.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?
– Det har jo skjedd mye, men det må kunne sies å være året da pressekonferanser har fått sin renessanse. Under Koronaen har mange ut over journaliststanden fulgt pressekonferansene med stor interesse. Pressekonferanser har vært så viktig for å få ut informasjon til hele befolkningen.
– Det går også an å reflektere over at norske medier har vist hvor viktige og dyktige de er, når krisen inntreffer, med tanke å få ut presis og relevant informasjon til befolkningen.
– Hva er årets flause til nå?
– Noen hevder at denne våren har vist at tiden har gått fra Hans Geelmuyden. Det er fristende for en konkurrent å være skadefro - men i denne saken har det vært til tider bare vært trist å se hvor lite i takt med samtiden Hans Geelmuyden har vært. Samtidig føler jeg med hans medarbeidere, det må ha vært ubehagelig å være GK-ansatte i de ukene dette pågikk.
– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?
– Jeg mener alle kommunikasjonssjefer og folk i min bransje, har noe å lære av assisterende helsedirektør Nakstad. Hans evne til å være presis og uten filter i sine anbefalinger til det norske folk, har vært effektfulle. Samtidig vil jeg også legge til at måten både regjeringen, og ikke minst Statsministeren har vært tydelig på det er hennes ansvar å lede arbeidet med håndtering av Koronaen.
– Alle vil være uenig i enkeltsaker og enkeltvedtak, men ser man samlet på håndteringen, vil jeg si at de har håndtert situasjonen til terningkast seks. Det å for en regjering å meisle uten en strategi som folk skal ha tillit til, og gjennomføre massive tiltak på kort tid, basert på ulike råd fra forskjellige fagetater og et massivt lobbytrykk, er svært krevende. Men, det har de lyktes med.
– Statsministeren har ikke latt seg friste til å skyve ansvaret over på embetsverk/ fagmyndigheter (som i Sverige), eller Stortinget, selv om man er i en mindretallsregjering.
– Hva gjør du i sommer?
– Jeg ferierte i Trøndelag, nærmere bestemt Flatanger. Verden flotteste sted, synes jeg.
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
– Jeg er på Facebook, leser VG.no og nrk.no, hører mye på radio (Reiseradioen gir meg feriefølelse, og hører på den stort sett hver dag)
– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Sommeren 1998, hadde jeg sommerjobb i Norges beste reklamebyrå: Lindseth Reklame (min families reklamebyrå på Steinkjer). Der skulle jeg være telefonvakt og drive annonsesalg.
– Kvelden den 23.juni 1998, i Marseille, så slo Norge Brasil 2-1 i VM, og jeg feiret godt og lenge på den lokale puben. Såpass at jeg ikke klarte å komme meg på jobb dagen etter. Dette fikk jeg høre både da og senere. Selv om det var en tabbe, så vil jeg i ettertid si det var verdt det. Ha ha…
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
– I First House har vi ikke sommervikarer. Når vi ansetter yngre medarbeidere bruker jeg å si til dem: ta initiativ, kom med forslag og jobb hardt. Det er ingen ting som kommer av seg selv. Resultater får du både for egen del og for kundene dine gjennom å jobbe hardt og smart.