- Kanskje kan vi hjelpe hverandre og skape synergier sammen. Og om ikke det skjer, så har lunsjsamtalen i seg selv en verdi, sier Sissel Kruse Larsen.
Hun er seniorrådgiver i Kruse Larsen AS, og datter til sjefen i familiebedriften, Jan-Erik Larsen.
Nå er riktignok bedriften ikke bare en familiebedrift lenger.
I fjor høst begynte også Nathalie Roksvåg Stølen, og snart kommer Torbjørn Sølsnæs tilbake til PR-bransjen, fra infojobb for Høyres stortingsgruppe og parlamentarisk leder Trond Helleland.
- Herfra er det ikke et mål i seg selv å bli veldig mange flere, sier Jan-Erik Larsen.
Vil etablere kontorfellesskap
Men det er altså et mål at det litt for tomme huset i Inkognitogata 1 skal fylles opp i løpet av vinter og vår.
- Vi sitter i et stort hus med flere ledige kontorer, og gode fellesarealer. Hvis vi kan få andre som driver med tilgrensede virksomheter til å flytte inn, kan vi både skape et godt miljø - og kanskje samarbeide om oppdrag, sier han.
Og understreker: Kruse Larsen AS leier sin del av bygget - og har ingen økonomiske interesser av flere leietakere. Det handler om å etablere et faglig fellesskap.
Da tenker de på aktører innenfor for eksempel reklame, content marketing, design eller andre former for kommunikasjon.
- Rett og slett en liten næringspark for kreative miljøer og kommunikasjon - det er målet, forteller Sissel Kruse Larsen.
Og ikke nødvendigvis de største bedriftene.
Dette skjer nemlig i en tid der det kan være en fordel å være liten, når der de store sliter i nedgangstider. Også i PR-bransjen:
- Mange av de store byråene har nok vært eksponert mot sårbare næringer, og det gir nok noen utfordringer. Så jeg tror nok vi vil se at de største har omsetningsnedgang, spår Jan-Erik Larsen.
- Da er det en styrke å være liten?
- Det kan hende. Vårt mål er uansett ikke å bli størst mulig. Og det er greit å ha kontroll med virksomheten og økonomien, sier han.
For andre gang i det første huset
Vi skal ikke bare snakke om First House, har journalisten forsikret et par ganger under samtalen rundt møtebordet i Inkognitogata 1.
Men litt må det bli.
Ikke minst fordi dette er de samme lokalene First House ble etablert i for seks år siden, før byrået vokste seg ut av huset.
Og dernest fordi Jan-Erik Larsen utad har vært tydelig om årsaken til at han forlot First House for et års tid siden:
Kundelister som ikke var åpne.
Noe som ifølge Larsen også var stikk i strid med det som hadde vært ambisjonen.
- Da vi startet opp høsten 2009, var det meningen at vi skulle bli det første byrået med åpne lister. Av ulike grunner ble det ikke slik, sier han.
Uten å gå nærmere inn på det. Men Larsen forteller at dette ble et større problem enn han kunne leve med:
- Det kom til et punkt der det å ha hemmelige kundelister utgjorde så mye støy at jeg ikke fikk gjort jobben min. Jeg fikk ikke delta i en debatt uten å bli beskyldt for å jobbe for noen. Vi ble alltid mistenkt for å ha en agenda, og det ble jeg helt svett av, sier Larsen.
- Hvordan er forholdet til First House i dag?
- For all del - det er fortsatt godt, og jeg har kontakt med tidligere kolleger. Og Bjarne Håkon (Hanssen), han bor forresten på hybel her i bygget.
Det var i januar 2015 at Jan-Erik Larsen pakket sakene sine og ga seg i First House.
Han tok så et oppdrag for Kristiansund og Nordmøre næringsforening, et prosjekt han fortsatt jobber med. Så ble det et opprag til. Og ett til. Og enda flere.
- Da måtte jeg bestemme meg for om jeg skulle være en mann med en koffert, eller en mann med et kontor og kolleger. Jeg valgte det siste, sier Larsen.
Våren 2015 etablerte han bedriften. Og beskriver reisen siden den gang som spennende.
- Vi har kommet inn i markedet, etablert oss og fått en betydelig kundeportefølje med store, interessante kunder. Og veksten har ikke kommet fordi det har vært et mål å vokse, men fordi kundene våre har gitt oss mer å gjøre, sier han.
Bedriften har fire årsverk, og leier tjenester fra eksterne leverandører som fort tilsvarer to årsverk til.
- Er det gamle First House-kunder du har tatt med deg?
- Nei - det er faktisk nesten bare nye prosjekter. Jeg tror det er bare én eller to kunder som jeg jobbet for i First House. Det er litt viktig når man bygger opp noe nytt.
- Men mange kommer jo fra nettverket mitt - og folk jeg har kjent lenge. Så er det noen som ikke ønsket å jobbe med meg mens jeg var i First House, på grunn av de hemmelige kundelistene.
- Og nå er kundelistene kollåpne?
- Ja. Vi oppdaterer så raskt vi kan på kruselarsen.no. Hvis noe ennå ikke ligger ute av tekniske årsaker, og noen ringer og spør, så svarer vi, svarer Jan-Erik Larsen.
Kommunikasjon og strategi
Men hva er det gjør da?
Kruse Larsen beskriver seg som et lite og spesialisert byrå som jobber med strategi og kommunikasjon, samt oppdrag som for eksempel konferanser og møteledelse.
- Vi har kompetanse på politikk, journalistikk og informasjon, både analog og digitalt, sier Jan Erik og nikker bort til de to yngre kollegene Sissel og Nathalie.
- Her risikerer vi litt eldre å bli dinosaurer. Det er fascinerende når en administrerende direktør kommer bort til meg med et hjelpeløst blikk og spør; hvem er det som sender dette til akkurat meg, når han snakker om nyhetsstrømmen på Facebook, sier 52-åringen.
- Henger du med selv?
- Jeg tror det. Selv om det er stor forskjell på å være digital innfødt og en digital innvandrer. Jeg er utrolig fascinert av et medium som Facebook, hvordan det har tatt plassen som en blanding av sosial møteplass, nyheter, reklame, og litt tull.
- Men på noen områder har jeg resignert. For eksempel så tror jeg at jeg er på Snapchat, sier Jan-Erik Larsen muntert.
- Det er du!, kommer det kontant fra datter og kollega Sissel.
«Å hate dem som hater»
Og selv om kommunikasjon alltid vil være kommunikasjon, og et godt budskap er et godt budskap, så er bildet langt mer fragmentert enn det var for bare 10 år siden.
Det holder ikke bare med VG og Dagsrevyen. Ofte må sosiale medier og andre digitale kanaler være en del av strategien. Men med en strategi bak; det holder ikke «å være der».
Blant annet derfor har det vært viktig med yngre og digitale krefter i firmaet. Nathalie Roksvåg Stølen har bakgrunn fra både medier og kommunikasjon, senest i jobb for Oslo brann- og redningsetat.
Mens kollega Sissel Kruse Larsen har bakgrunn fra blant annet TV 2, VG og Nettavisen.
Alle medier som setter kommentarfelt og debatt høyt. Og Kruse Larsen har ikke lagt engasjementet igjen i journalistikken:
- Journalister, kommentatorer og mediebransjen - og «alle på Twitter» - de har en tendens til å hate dem som hater. Å mene at de som skriver i kommentarfelet ikke skal få lov til det.
- Men for mange er det den eneste anledningen til å ytre seg. Og det er mediene selv som er umodne, som ikke er til stede i kommentarfeltet, røkter og deltar i debatten, mener hun - og legger til at mange har blitt flinkere.
Spennet i kompetanse og bakgrunn i et lite firma gjør også at man jobber tett sammen, forteller Nathalie Roksvåg Stølen:
- Dette er det første kommunikasjonsbyrået jeg jobber i, og da synes jeg det er godt at vi er et lite byrå. Her kan vi ha et nært forhold til alle kundene - og alle får berøring med de fleste kunder og prosjekter, sier hun.
«Det handler ikke om å kjenne folk»
Det politiske engasjementet lever også godt i det lille byrået. Sissel har vært AUF- og Ap-medlem i ti år. Jan-Erik Larsen er fortsatt medlem i Arbeiderpartiet.
- Jeg meldte meg inn i 1977. Så det er snart 40-årsjubileum der, sier han.
Nærmest maktapparatet kom han som statssekretær for Jens Stoltenberg i to perioder.
Men Kruse Larsen satser på politisk bredde: Snart begynner som nevnt Torbjørn Sølsnæs - som kommer fra jobb for Høyres stortingsgruppe, og nylig ble gjenvalgt i styret for Oslo Høyre.
- Dere er sikret uansett hvem som styrer landet fra 2017?
- Hehe... Det blir bedre diskusjoner for kunden om vi har personer med ulik innfallsvinkel og ulikt politisk ståsted. Men uansett så ansetter vi ikke på politisk ståsted. Torbjørn og jeg jobbet sammen i First House, og han stod øverst på lista mi over folk jeg kunne tenke meg å ha med på laget - fordi han er dyktig, sier Jan-Erik
Dessuten, skyter Sissel inn:
- God kommunikasjon er ikke bare å kjenne folk. Det handler om å forstå hvordan prosessene fungerer, hvem som bestemmer - og å formidle det til kundene, sier hun.