37 prosent av norske ungdommer bruker nå den populære appen TikTok, men til tross for det, så er svært få norske mediehus til stede på plattformen.
Hvorfor er det slik? Vi har snakket med en rekke mediehus om hva de tenker om appen som vokser i rakettfart.
Masse hjerter og høy elsk
NRK Supernytt tar førsteplassen av norske redaksjoner på TikTok med over 150 000 følgere. Prosjektleder Frank Sivertsen i NRK Supernytt forteller at de måtte snu om på prioriteringene for å nå fram til de unge:
– Vi opplevde at vi ikke traff målgruppen tilstrekkelig på nett og Instagram, så vi gjorde research i målgruppa og fant ut at veldig mange syntes at vi burde være på TikTok. Så begynte vi å teste appen for å se om det var et bra sted for oss å være, og det synes vi fortsatt at det er
Han forteller at de, som redaksjon, også opplever en del utfordringer med plattformen:
– En generell utfordring med tredjeparts plattformer, som vi også har opplevd på Snap og Insta, er at noen ganger forstår vi ikke hvorfor de ikke lar oss publisere innhold. Det handler ikke om sensur av meninger, men helt uskyldige tema.
Sivertsen opplyser at NRK Supernytt når mange i deres målgruppe som kanskje ikke ser dem på andre plattformer.
– I tillegg skaper innholdet vårt mye engasjement. Vi kan svare på spørsmål om hva som skjer i Tyrkia og Syria, og de siste ukene har for eksempel George Floyd i USA engasjert veldig. Det er vanskelig å si eksakt hvor mye ressurser vi bruker på TikTok, men kanskje et halvt årsverk i uka, sier han og legger til at Supernytt sin TikTok-konto er et forsøksprosjekt i NRK som de nå evaluerer.
– NRK Supernytt opplever masse hjerter og høy elsk på appen. Barna er veldig glade for at vi er der, og vi føler det gir mening å være der. Når Washington Post og Supernytt får det til, kan TikTok duge for alle redaksjoner, men det betyr absolutt ikke at alle bør kaste seg på trenden.
– Skiller seg ut fra andre sosiale medier
VG Nett tok i bruk TikTok i november 2019 og har over 24 000 følgere. Utviklingsredaktør Øyvind Brenne sier til Medier24 at det er viktig for VG å være der brukerne er.
– TikTok er økende blant de yngste og siden VG skal være ledende på digital historiefortelling er appen en ny sjanger som det er viktig for oss å teste ut. Det er fremtidens mediebrukere som er der, sier utviklingsdirektør Øyvind Brenne i VG til Medier24.
Samtidig understreker Brenne at det er en utfordring å få nyhetsinnhold til å fungere på TikTok:
– Det kan være enklere å få til en viral dans, enn å få målgruppen til å konsumere nyheter.
– Er dette noe alle redaksjoner bør ta i bruk, for å nå de yngre?
– Hvis jeg hadde vært lokalavisredaktør, og hadde hatt en liten stab, er det nok andre ting jeg ville prioritert først. De nye sosiale mediene trenger kvalitet for å lykkes. Likevel er det viktig å følge med og se hva som skjer, sier han.
Anne Bjørg Vå er videojournalist i VG TV og er en av dem som har jobbet med å eksperimentere med appen.
– TikTok er spennende og skiller seg ut fra de andre sosiale mediene. Det er enkelt å få direkte kontakt med brukene gjennom kommentarfelt eller live-sendinger.
Den siste tiden har VG hatt ekstra fokus på å lage TikTok- videoer om situasjonen i USA.
– Vi opplever at barna stiller mange spørsmål og er nysgjerrige. Gjennom TikTok har vi mulighet til å svare på disse spørsmålene, fortelle dem og lære bort. Det er ganske små barn der, gjerne i barneskolealder, så det å se at de er engasjert i nyheter er gøy. I tillegg gir de tilbakemeldinger og gir knallhard kritikk om det er noe de for eksempel synes er kjedelig, sier hun.
– Vi har prøvd mye forskjellig og eksperimentert en del. Vi i VG skal fortsette å satse videre på appen og finne ut hvem vi skal være der inne, avslutter Vå.
– Vet ikke hva en får igjen for det
Firda ble kåret til «Årets mediehus» i Amedia i 2019, mye på grunn av sin oppsiktsvekkende raske digitale vekst. De har ikke tatt i bruk TikTok.
– Det er vel et spørsmål om ressurser. TikTok er ikke blitt prioritert hittil i redaksjonen. Vi vet for lite om effekten av det for en lokalavis. Om man skulle gjort det måtte det være som en merkevarebygging for unge, men jeg er usikker på hvordan vårt innhold vil fungere på TikTok, sier utviklingsredaktør Marie Havnen i Firda.
– Vi brukte Instagram en del før, men det er utfordrende å følge opp, fordi det krever en del kontinuitet og planlegging – spesielt når en enda ikke vet hva en får igjen for det, sier hun og legger til:
– Det er absolutt interessant å se hva slags erfaringer de som bruker ressurser på det får ut av det.
Har ikke kapasitet
Sunnmørsposten lanserte i 2019 satsingen «Byrampen» som retter seg mot unge mediebrukere, men mediehuset så har langt ikke tatt i bruk TikTok.
– Vi vil nå de yngre, men vi har ikke kommet i gang. TikTok står på listen, akkurat som Snapchat, sier digital utviklingssjef Liv-Jorunn Håker Ottesen i Sunnmørsposten til Medier24.
– Vi har ikke kapasitet til å være der nå. Vi har akkurat nok folk, så da er det jo et spørsmål om hvordan vi skal prioritere, sier hun og fortsetter:
– Om det er riktig prioritering er en annen ting. Jeg føler på, ikke en dårlig samvittighet, men at en kanskje burde ha gjort enda mer for å nå unge mennesker. Men så er det jo krevende å følge med på alt. TikTok er kjempesvært, samme med Instagram og Snap – om to uker er det sikkert noe annet, avslutter Håker Ottesen.