Schibsted ASA melder fredag om et solid 2. kvartal og dermed også første halvår 2015. Online rubrikk-virksomheten verden rundt økte inntektene med 16 prosent, og brutto driftsresultat økte med 32 prosent.
Det gir en EBITDA-margon på 17 prosent, mot 15 prosent 2. kvartal i fjor.
Tilsvarende margin for 2. halvår samlet er på 1,018 milliarder kroner, også det noe bedre enn i fjor. Resultat før skatt etter 1. halvår er på 1,286 milliarder kroner, påvirket av blant andre salg av Aspiro (Wimp) og den tidligere omtalte avtalen om rubrikksamarbeid i Asia med Naspers. Men på utgiftssiden også store investeringer i online rubrikk.
Bak resultatene skjuler det seg fortsatt to lag i Schibsted når det gjelder resultater og margin:
Rubrikkvirksomheten står fortsatt for under halvparten av omsetningen i konsernet, men leverer snart «hele overskuddet». Av en omsetning på rubrikk andre kvartal på 1,419 milliarder kroner, leverer divisjonen en EBITDA på 615 millioner kroner - 45 prosent margin. Driftsmarginen er imidlertid på 60 prosent i markeder som Frankrike, og i Finn er nå marginen igjen på over 50 prosent.
Norske FINN.no leverer også omsetnignsvekst i 2. kvartal, sammenlignet med 2014.
Mediehusene i Norge og Sverige leverer fortsatt over halve omsetninge, men på langt nær de samme resultatene.
Og nå sliter også det som har vært flaggskipet resultatmessig: Norske VG.
Reduserte digitalinntekter
VG omsatte 2. kvartal for 512 millioner kroner - ned 11 prosent fra tilsvarende periode i fjor.
Og det som kanskje uroer mediehuset mest er at de digitale annonseinntektene fortsatt faller: Med hele 16 prosent i andre kvartal. VG lykkes ikke lenger like godt i det digitale annonsemarkedet, og da forsvinner inntektene.
Schibsted skriver i rapporten:
Annonsemarkedet har utviklet seg mot økt fragmentering av bruken av markedsføringsmidler hos store annonsekjøpere, noe som i sin tur har medført et fall i markedsandel for de største nettstedene, som VG.no. I tillegg har VG tapt enkelte store kontrakter i første halvår. VM i fotball i 2. kvartal 2014 gir et tøft sammenligningsgrunnlag.
VG leverer fortsatt et driftsresultat (EBITDA) i andre kvartal på 64 millioner kroner, etter kostnadsreduksjoner på ni prosent. Det gir en margin for 2. kvartal på 14 prosent, ned fra 16 prosent samme periode i fjor.
Annonseinntektene på papir faller imidlertid enda raskere: De utgjorde 2. kvartal bare 38 millioner kroner av VGs inntekter. Det er ned 21 millioner kroner fra samme periode i fjor.
I praksis er det opplagsinntektene fra papiravisen som holder seg best akkurat nå. Inntektene falt 2 prosent på grunn av fallende opplag, men prisøkninger bidro positivt.
Papirfallet fortsetter
De øvrige mediehusene i Schibsted melder om utvikling som forventet: Annonseinntektene på papir i de fire norske abonnementsavisene er ned med 21 prosent i 2. kvartal, mens de digitale annonseinntektene økte med seks prosent.
Etter positiv opplagsutvikling i fjor, taper nå avisene vel fem prosent i opplag igjen etter første halvår.
De fire avisene i Schibsted Norge leverer samlet en EBITDA på 70 millioner kroner 2. kvartal, en margin på ni prosent og noe svakere en fjoråret.