Schibsted ASA melder fredag om et solid 2. kvartal og dermed også første halvår 2015. Online rubrikk-virksomheten verden rundt økte inntektene med 16 prosent, og brutto driftsresultat økte med 32 prosent.
I første kvartal leverte konseret et brutto driftsresultat på 642 millioner kroner - 68 millioner bedre enn tilsvarende periode i fjor. Av en omsetning på 3,803 milliarder kroner.
Det gir en EBITDA-margon på 17 prosent, mot 15 prosent 2. kvartal i fjor.
Tilsvarende margin for 2. halvår samlet er på 1,018 milliarder kroner, også det noe bedre enn i fjor. Resultat før skatt etter 1. halvår er på 1,286 milliarder kroner, påvirket av blant andre salg av Aspiro (Wimp) og den tidligere omtalte avtalen om rubrikksamarbeid i Asia med Naspers. Men på utgiftssiden også store investeringer i online rubrikk.
Slik oppsummeres 2. kvartal og andre halvår - trykk på bildet for større versjon: