Schibsted legger Finn og mediehus på samme linje. Sondre Gravir blir sjef for europeisk rubrikk

- Styrker økosystemet, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Samler virksomhetene i geografiske enheter, med produkt og teknologi på tvers.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en pressemelding og børsmelding tirsdag, presenterer Schibsted Media Group den nye organisasjonsstrukturen som ble varslet til gjennomgang i høst.

- Med nye geografiske områder og sterkere globale funksjoner vil den gi oss mulighet til å levere enda bedre produkter til våre brukere og kunder – samtidig som vi styrker økosystemstrategien, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Ifølge Schibsted vil den nye organisasjonen være «enkel og oversiktlig, med klart resultatansvar langs en geografisk dimensjon».

I Norge og Sverige vil det bety at rubrikkvirksomhetene i disse landene vil bli ledet som en del av sine respektive enheter. I praksis vil det si at direktør Didrik Munch i Norge også blir øverste ansvarlig for Finn.

Samtidig vil den nye organisasjonen ha Produkt og Teknologi som nye globale funksjoner på tvers av geografiene.

Geografiene i Schibsteds nye organisasjonsmodell vil være:

  • Norge
  • Sverige
  • Europa, Established Sites (Frankrike, Spania, Italia og Østerrike)
  • Emerging Markets (alle andre land)

I en pressemelding skriver konsernet følgende om organiseringen:

- Schibsteds nye modell er enkel og transparent, med klart resultatansvar i de geografiske områdene. Samtidig muliggjør organisasjonen skalering og høyt tempo ved innføringen av produkt og teknologi som nye globale funksjoner.

  • Terje Seljeseth vil lede Schibsteds nye produktdivisjon. - Schibsted Product vil sikre stor skala i den globale produktutviklingen og muliggjøre globalt tempo med suveren lokal gjennomføringheter det.
  • Tina Stiegler vil lede People, Change & Strategy og være ansvarlig for personal/HR-strategi globalt og for konsernstrategi. 
  • Gianpaolo Santorsola kommer inn i den nye konsernledelsen som EVP Emerging Markets, med ansvar for selskaper i Europa, Asia, Latin-Amerika og Nord-Afrika.
  • Sondre Gravir blir EVP Europe, Established Sites, med ansvar for Frankrike, Spania, Italia og Østerrike. Han fortsetter som administrerende direktør i FINN til august 2016.
  • Frode Eilertsen vil lede et nytt initiativ som skal utvikle en "unicorn lab" for konsernet som kan identifisere, finansiere, utvikle og rulle ut vekstselskaper med stort potensial
  • Christian Printzell Halvorsen fortsetter som SVP Marketplace Products. Han vil tre ut av den ordinære konsernledelsen (K1), men vil fortsatt delta på strategimøtene i K1. Han vil være basert i Barcelona.

Den nye konsernledelsen med ansvarsområder ser slik ut:

  • Rolv Erik Ryssdal, CEO
  • Didrik Munch, EVP Norway
  • Raoul Grunthal, EVP Sweden
  • Gianpaolo Santorsola, EVP Emerging Markets
  • Sondre Gravir, EVP Europe, Established Sites
  • Trond Berger, EVP Chief Financial Officer
  • Tina Stiegler, EVP People and Strategy
  • Rian Liebenberg, EVP Chief Technology Officer
  • Terje Seljeseth, EVP Chief Product Officer
  • Lena K Samuelsson, EVP Communications & CSR
Powered by Labrador CMS