Schibsted legger Finn og mediehus på samme linje. Sondre Gravir blir sjef for europeisk rubrikk
- Styrker økosystemet, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Samler virksomhetene i geografiske enheter, med produkt og teknologi på tvers.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I en pressemelding og børsmelding tirsdag, presenterer Schibsted Media Group den nye organisasjonsstrukturen som ble varslet til gjennomgang i høst.
- Med nye geografiske områder og sterkere globale funksjoner vil den gi oss mulighet til å levere enda bedre produkter til våre brukere og kunder – samtidig som vi styrker økosystemstrategien, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
Ifølge Schibsted vil den nye organisasjonen være «enkel og oversiktlig, med klart resultatansvar langs en geografisk dimensjon».
I Norge og Sverige vil det bety at rubrikkvirksomhetene i disse landene vil bli ledet som en del av sine respektive enheter. I praksis vil det si at direktør Didrik Munch i Norge også blir øverste ansvarlig for Finn.
Samtidig vil den nye organisasjonen ha Produkt og Teknologi som nye globale funksjoner på tvers av geografiene.
Geografiene i Schibsteds nye organisasjonsmodell vil være:
- Norge
- Sverige
- Europa, Established Sites (Frankrike, Spania, Italia og Østerrike)
- Emerging Markets (alle andre land)
I en pressemelding skriver konsernet følgende om organiseringen:
- Schibsteds nye modell er enkel og transparent, med klart resultatansvar i de geografiske områdene. Samtidig muliggjør organisasjonen skalering og høyt tempo ved innføringen av produkt og teknologi som nye globale funksjoner.
- Terje Seljeseth vil lede Schibsteds nye produktdivisjon. - Schibsted Product vil sikre stor skala i den globale produktutviklingen og muliggjøre globalt tempo med suveren lokal gjennomføring, heter det.
- Tina Stiegler vil lede People, Change & Strategy og være ansvarlig for personal/HR-strategi globalt og for konsernstrategi.
- Gianpaolo Santorsola kommer inn i den nye konsernledelsen som EVP Emerging Markets, med ansvar for selskaper i Europa, Asia, Latin-Amerika og Nord-Afrika.
- Sondre Gravir blir EVP Europe, Established Sites, med ansvar for Frankrike, Spania, Italia og Østerrike. Han fortsetter som administrerende direktør i FINN til august 2016.
- Frode Eilertsen vil lede et nytt initiativ som skal utvikle en "unicorn lab" for konsernet som kan identifisere, finansiere, utvikle og rulle ut vekstselskaper med stort potensial
- Christian Printzell Halvorsen fortsetter som SVP Marketplace Products. Han vil tre ut av den ordinære konsernledelsen (K1), men vil fortsatt delta på strategimøtene i K1. Han vil være basert i Barcelona.
Den nye konsernledelsen med ansvarsområder ser slik ut:
- Rolv Erik Ryssdal, CEO
- Didrik Munch, EVP Norway
- Raoul Grunthal, EVP Sweden
- Gianpaolo Santorsola, EVP Emerging Markets
- Sondre Gravir, EVP Europe, Established Sites
- Trond Berger, EVP Chief Financial Officer
- Tina Stiegler, EVP People and Strategy
- Rian Liebenberg, EVP Chief Technology Officer
- Terje Seljeseth, EVP Chief Product Officer
- Lena K Samuelsson, EVP Communications & CSR