- Det er deilig at verden forandrer seg, og at det går raskere enn noen gang!
Slik snakker Sondre Gravir på Mediekonferansen på Norefjell.
37-åringen har allerede rukket å bli direktør i Bergens Tidende, direktør i Aftenposten - og nå er han toppsjef i flaggskipet og pengepressa Finn.no.
Rubrikkgiganten har levert milliarder av kroner i resultat, og tross stadig tøffere konkurranse, leverer den norske originalen fortsatt marginer på over 40 prosent.
- Vi gjør det jo bra, vi tjener penger - men kan vi ta det med ro og slappe av?, spør Gravir seg selv.
Og svaret er selvsagt nei.
Fire store trender
Gravir beskriver en verden med noen viktige trender som alle peker i samme retning:
Konkurransen er global
- Du må aldri bli snever overfor hvem som er konkurrentene dine, sier Gravir.
Fra det anonyme til det innloggede
- I dag nytter det ikke uten innloggede brukere. 3. parts cookies funker ikke lenger på mobil. Skal du levere et bedre og mer relevant produkt, må du få brukerne til å logge inn.
Det skjer på mobilen, og det skjer i app
- All tidsvekst i digital bruk skjer på app.
Og noen få apper tar all vekst
- Du bruker 50 prosent av tida på mobil i app, på én app. Og de seks mest brukte appene i verden er messaging-apper, sier Gravir.
Skroter hele PC-versjonen
Finn-sjefen påpekte at det var «litt 2012» å snakke om mobile first, så han skulle ikke snakke så mye om mobile first.
Men så var det også der den kanskje mest interessante nyheten hans kom:
Finn.no kommer snart til å slå av bryteren for desktop-versjonen. Det vil skje en gang på nyåret.
- Vi scrapper desktop-versjonen. PC-versjonen blir bare en skalert versjon av mobilutgaven, forteller Gravir.
Da snakker man ordentlig mobil først, mener han. Og begrunner valget med personlig empiri:
- Det verste jeg vet er å bruke en tjeneste på mobil, og så på desktop, og så kjenner jeg meg ikke igjen. Menyen er annerledes, funksjonen er forskjellige og ingenting er likt. Nå skal alt på Finn bli helt likt, lover Gravir.
- Innovasjon er analyse og hardt arbeid
Det vil si: Finn baserer ikke denne endringen basert på Gravirs egne synspunkter. Det er basert på en utvikling der mobil nå står for godt over halvparten av trafikken på Finn.no.
Slik må det også være, mener Sondre Gravir. Innovasjon er ikke drømmer og synsing.
- Innovasjon handler ikke om å ha kreative workshops i mintgrønne rom. Det dreier seg som hardt arbeid basert på innsikt om brukernes behov, sier han.
Innovasjon og endring skjer også i det små, ikke bare i det store. Finn har over 200 ansatte som hver dag utvikler tjenesten.
- Det slippes ganske mange linjer kode hver dag, som til slutt blir til nye tjenester, sier Gravir.
Tørre å prøve, feile og ta ekstreme valg
Samtidig som innovasjonen er basert på analyse og hardt arbeid, må man tørre å ta store valg basert på det man så finner ut.
Som da Finn i fjor gjorde privat rubrikkannonsering gratis:
- Noen ganger må man ta litt ekstreme grep. For å si det sånn, det var et ganske stort slag å få med styret i Finn på å gjøre Torget gratis.
- Da kastet vi mange millioner kroner ut vinduet. Men vi skapte verdier i mange nye annonser - og mange flere brukere, sier Gravir.
Innovasjon, endring og ekstreme feil betyr også at man må gjøre en og annen feil. Og det er ikke galt, slår Finn-sjefen fast:
- Er det noen som husker «Boligplanleggeren»? Det var en sinnsykt kul løsning som vi brukte masse tid og penger på. Men vi hadde glemt å sjekke brukerbehovet. Det var ingen som ville ha det...