Hennes & Mauritz ligger i bunnsjiktet på ny omdømmeliste. Selskapet har falt med seks poeng siden i fjor, ifølge kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institutes årlige omdømmeundersøkelse.
Nå ligger kleskjeden i bunnsjiktet sammen med blant annet Bunnpris, McDonald's og Ryanair. Det skriver Dagens Næringsliv.
– Hennes & Mauritz får negative kommentarer på nesten alle områder i denne undersøkelsen. Kommentarene omfatter alt fra dårlig arbeidsmiljø til usunt kroppspress og mangel på etikk, sier byråleder Ole Christian Apeland om kåringen.
- Selv om de fleste kjenner merkevaren, og det er lav pris, så er folk opptatt av at virksomheter oppfører seg skikkelig. Der svikter H&M, mener han.
H&Ms norske kommunikasjonssjef, Kristin Fjeld, er lei seg over resultatene og mener omdømmefallet i hovedsak skyldes at undersøkelsen ble gjort i en tidsperiode da kjeden fikk kritikk for å være rasistisk.
En sosiale medier-storm oppsto da H&M brukte en mørkhudet gutt ikledd en hettegenser med trykket «kuleste apen i jungelen» i januar.
Sjokoladeprodusenten Freia ligger øverst på lista på sitt første år, etterfulgt av finn.no og Hurtigruten.