Fredag leverte Schibsted resultatet for tredje kvartal og det viser at konsernets samlede driftsinntekter (uten Adevinta) øker med én prosent fra 3.008 mill til 3.032 mill.
Resultatet (EBITDA) i tredje kvartal er på 542 mill, som er seks prosent bedre enn ved samme periode i fjor.
For nyhetsmediene sin del, så er utviklingen samlet sett svekket med fire prosent, der driftsinntektene går tilbake med 80 mill og ender på 1.754 mill. Resultatet (EBITDA) faller også fem prosent og ender på 196 mill.
– Schibsted News Media hadde en noe mer blandet utvikling i 3. kvartal. Inntekter fra digitale abonnement fortsetter å vokse. Digitale annonseinntekter hadde imidlertid en svak utvikling i 3. kvartal og svekket driftsmarginene, opplyser konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted i en melding.
Se intervju med Kristin Skogen Lund i videovinduet øverst!
Svak utvikling for VG og Aftonbladet
Inntektene i VG går tilbake seks prosent og ender på 418 mill. Det gir 30 mill lavere bunnlinje i tredje kvartal, som ender på 64 mill.
Årsaken er en svakere annonseutvikling, opplyser konsernet.
– Som i foregående kvartaler skyldes dette først og fremst reduserte digitale annonseinntekter i Aftonbladet som et resultat av den sterke markedskrisen etter den regulatoriske innstramningen i spillindustrien i Sverige. I 3. kvartal opplevde vi også fallende digital annonseinntekter i VG i Norge i et konkurranseutsatt marked, fortsetter Skogen Lund.
– Vi vil følge opp kostnadsutviklingen i News Media tett fremover for å håndtere de negative margineffektene av inntektsutviklingen vi for øyeblikket står overfor.
– VGs digitale abonnementsinntekter fortsatte å forbedre seg i tredje kvartal, drevet av høyere volum, men annonseinntektene falt 11 prosent. Antallet VG+-abonnenter vokser jevnlig, og totalabonnementene passerte 195.000 i kvartalet.
Abonnementsavisene holder stand
De abonnementsbaserte avisene i konsernet, som også inkluderer Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, øker omsetningen med én prosent og ender på en driftsinntekt på 830 mill.
I det ligger det også en solid resultatfremgang når avisene leverer 87. mill i resultat - som er en oppgang på 15 prosent.
Schibsted opplyser i meldinga at inntektsveksten var drevet av en fortsatt positiv trend i abonnement, hovedsakelig på grunn av en forbedret ARPU (Gjennomsnittlig inntekt per bruker) kombinert med en voksende base av digitale abonnenter. Annonseinntektene falt etter hvert som den negative trenden på trykk fortsatte.