I mai tidligere i år sto managing editor James Lamont i Financial Times på scenen hos Nordiske Mediedager. Da kunne han skryte over 590.000 digitale abonnenter og den samme bemanningen som for ti år siden.
I samme åndedrag skrøt avisen over at de tjente mer penger på innholdet sitt enn på annonser. Nå kan avisen slippe enda en god nyhet, melder The Guardian:
De tjener mer på sine digitale produkter enn de gjør på papirutgaven.
Dette betyr at de kan nå kalle seg den første nasjonale avisen som kan definere seg selv som en ekte digital først-bedrift, skriver avisa.
Digital revolusjon
Hvis man slår sammen den digitale og papirmessige abonnementsbasen, har avisen nå 843.000 betalende brukere, noe som er en økning på 75.000 fra året før. Tre fjerdedeler av disse abonnerer bare på digitalt, skriver The Guardian.
Da Lamont besøkte Norge, sa han at de har vært gjennom en digital revolusjon:
– Vekst i digitale abonnenter gjør at vi kan forsvare kostnadsbasen og journalistikken vår. Vi har like mange journalister i dag som for ti år siden. Vi har ikke kuttet i bemanningen, sa Lamont.
– Vi har vært gjennom større forhandringer på de siste to årene, enn på 20 år, fortsatte han tilbake i mai.