I fjor sommer kjøpte det japanske mediekonsernet Nikkei den britiske tradisjonsrike businessavisa Financial Times for over 10 milliarder norske kroner.
Mye for et tradisjonelt mediehus?
Kanskje, men så har da også FT lykkes bedre enn de fleste tradisjonelle medier med transformasjonen.
Og fortsetter å øke overskuddet, samtidig som annonseinntektene på papir faller som en stein - her også.
En halv million digitale abonnenter
Hvordan går det an? Fordi man er en global aktør med millioner av potensielle lesere. Og innhold som de betaler for. Allerede i 2012 begynte mediehuset med en relativt streng betalingsmur på nett. Nå har de store ambisjoner:
- Vi skal ha 1 million betalende lesere i 2020, sier James Lamont.
Det gjør han i kjelleren av Grieghallen i Bergen fredag, underNordiske Mediedager.
Lamont er managing editor i FT, og har vært med på hele reisen.
- Nå har vi 793.000 abonnenter. Og 590.000 av dem er kun digitale, fortsetter Lamont.
Og det hjelper på kraften til å levere journalistikk.
- Vekst i digitale abonnenter gjør at vi kan forsvare kostnadsbasen og journalistikken vår. Vi har like mange journalister i dag som for ti år siden. Vi har ikke kuttet i bemanningen, sier Lamont.
En viktig suksessfaktor for vekst i digitale abonnenter har vært B2B-abonnement, der mediehuset selger i «bulk» til store bedrifter og finansinstitusjoner. Flere hundre tusen av abonnentene er av denne typen.
Gjennom store forandringer
Bak denne suksesshistorien ligger store forandringer og digitale revolusjoner. Markedet i England (eller verden) er ikke noe lettere enn andre steder. Ja, det høres omtrent ut som Norge:
Tradisjonelle mediehus taper 20 prosent av annonseinntektene på papir hvert år. Og store dagligvarekjeder som Tesco flytter pengene sine fra print til sosiale medier og TV.
- Vi har vært gjennom større forhandringer på de siste to årene, enn på 20 år, sier James Lamont.
For Financial Times betyr det reorganisering av hele redaksjonen, mange nye titler, digitalisering av nyhetsrommet og helt nye tankesett. Om antallet er det samme, så har noen falt av på lasset, erkjenner Lamont; de klarte ikke overgangen eller ville ikke bli med på den.
- God journalistikk og kvalitet
Men bak suksessen - digital eller ei - er det ingen tvil om hva som er oppskriften for FT:
- I bunn må du ha god journalistikk og kvalitetsinnhold. Prisvinnende historier og viktige saker er alltid målet vårt, sier Lamont.
Financial Times rapporterer fortsatt fra hele verden, med 160 korrespondenter verden rundt.
Og «heldigvis» er det lange, gode og grundige historier som lykkes best.
Men selv med 570 journalister, må FT prioritere:
- Vi kan ikke skrive om alt. Men vi må rapportere om det som er viktig, sier Lamont.
Utvikler seg videre
I jakten på «1 million betalende lesere» fortsetter FT utviklingen. Snart kommer en helt ny nettutgave med responsiv design, bedre lastetid.
Avisa distribuerer også innhold på sosiale medier, er til stede på AMP og publiserer noen åpne saker på Instant Articles. Mediehuset arrangerer eventer oggir ut podkaster.
Og - lanserer nå nye forretningsmodeller også for inntekter. Innholdsmarkedsføringen tar FT også:
- Vi trodde ikke native advertising skulle være noe for oss. Men nå har vi gjort noen eksperimenter på det. Og det begynner kort og godt med kunder som kommer til oss og spør hvilken native ads-løsning vi har. Da må vi ha det, sier James Lamont.